Fina detaljen på AIK-tröjan ger pengar till välgörenhet

Foto: BILDBYRÅN
FOTBOLL

Sponsorer och tröjreklam brukar mest handla om att få in så mycket pengar till klubben som möjligt.

AIK har valt en annan väg.

Spelarna i laget hedrar nu sjuka i sin närhet med en särskild detalj på matchtröjan.

– Tröjförsäljningen är en del av årets kampanj där vi kommer samla in minst 500 000 kronor till Hjärt-Lungfonden. AIK öppnar sina hjärtan för det här, säger kommersiella chefen Stefan Jonasson.

Det finns en ny detalj på AIK:s nya matchtröjor. Bortsett från att klubben väljer att upplåta tröjplatsen till Hjärt-Lungfonden – vilket står över hela bröstet – så finns det dessutom ett hjärta broderat på tröjornas vänsterarm.

Där kan alla AIK:are som köper tröjan hedra någon i sin närhet som drabbats av hjärt- och lungsjukdomar. Ett exempel: högerbacken Daniel Sundgren har initialerna ”CS” på sin tröja.

Spelarna stöder fonden

– Den här säsongen spelar jag symboliskt med Celine Svanemar. Genom att sätta hennes initialer på min matchtröja så stöder jag Hjärt-Lungfondens viktiga forskning med 100 kronor samtidigt som jag kan ge min fina hyllning till Celine och alla andra som drabbas och kämpar dagligen med detta, säger han och fortsätter:

– En av mina närmaste vänner skulle för två år sedan bli morbror för första gången. Hans lillasyster, som är i min egen ålder, väntade då sitt första barn. Saker och ting gick dock inte som planerat och Celine föddes fyra månader för tidigt, endast 32 cm lång och med en vikt på 650 gram. Efter sex månaders daglig kamp på Karolinska sjukhuset i Solna blev familjen till slut utskrivna, men med dotterns omfattande hjärt- och lungproblem.

Sundgren: ”Hennes styrka har inspirerat mig”

Sundgren är djupt tacksam över den forskning som fonden bedriver.

– Celine föddes med ett öppet ductus-kärl i hjärtat och med sjukdomen BPD i lungorna. Efter en hel del operationer, och mycket tack vare det jobb som Hjärt-Ljungfonden gör så är har hon idag friska lungor och friskt hjärta. Hennes styrka har inspirerat mig och många i hennes närhet. Därför hoppas jag att hon nu kan dela med sig lite av den styrkan till mig och de andra i laget. Med henne kan det här bli en mycket bra säsong.

”Vi öppnar våra hjärtan”

AIK:s kommersiella chef, Stefan Jonasson, är rörd över den respons som strömmat in sedan klubben presenterade den nya matchtröjan.

– Jag får rysningar när jag tänker på alla de sms och mejl som kommer till oss. Det visar att vi i AIK öppnar våra hjärtan och ser det här som en möjlighet att hjälpa till, men också hedra någon i sin närhet som betyder mycket. Det kom förbi en man som hade sin dotter med sig. Hon ska läggas in för operation. Då köpte de varsin tröja med sina respektive initialer på varandras tröjor. Det är gripande.

Tröjförsäljningen kommer också ge ett betydande bidrag till Hjärt-Lungfonden.

– Vi kommer samla in minst 500 000 kronor och tröjförsäljningen är en första del av årets kampanj. Det är härligt att som klubb vara med och bidra till något angeläget. Fotbollen visar sin rätta sida. Vi vill också tacka Henrik Dunge och Åbro (mångårig AIK-sponsor) som gör det här möjligt.

AIK spelar sin allsvenska premiär mot Häcken på Friends Arena, söndag 15.00.

ARTIKELN HANDLAR OM