Kravet: Utsålda matcher

Publicerad:
Uppdaterad:

’Vi måste spela attraktivt’

Fotbollslandslaget får en ny arena för nära tre miljarder kronor nästa sommar.

Men motkravet är tufft: utsålda hus med 50 000 åskådare.

– Vi måste spela en attraktiv fotboll så att folk tycker det är värt att gå, det kostar ju en del, säger Pontus Wernbloom.

Foto: Jimmy Wixtröm.
Pontus Wernbloom.

Svenska Fotbollförbundet har aldrig lagt sig i vilken taktik Erik Hamrén eller företrädarna valt. I framtiden kan det bli annorlunda. Förbundskaptener med defensivt gnetspel som prioritet lär inte bli anställda. SvFF har helt enkelt inte råd med det.

Från nästa höst måste nya nationalarenan, Swedbank Arena, säljas ut med 50 000 glada åskådare som konsumerar mat och dryck vid matcherna.

– Vi räknar med att det blir fullt varje gång landslaget spelar, säger Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef på Swedbank Arena.

’Måste leverera’

SvFF visade upp arenabygget vid en mediavisning i går och någon timme senare gjorde landslaget ett besök på det som blir deras nya hemmaplan från nästa höst.

– Mäktigt. Kul att Sverige har fått ett sådant här bygge nu. Man fattar ju inte hur de lyckas få upp det, säger Pontus Wernbloom.

Kan ni dra 50 000 varje match?

– Jag hoppas det. Ju mer folk, desto roligare för oss. Sedan vet vi att det inte är gratis för folk att gå. Vi måste leverera och spela en attraktiv fotboll så att folk tycker det är värt det. Det är upp till oss.

Det finns ett stort MEN kring jätteprojektet: ekonomin.

I en riskanalys som konsultföretaget PricewaterhouseCoopers gjort för Solna Stad anser PWC att arenan i princip måste dra in 250–350 miljoner kronor årligen i intäkter för att gå ihop. Som jämförelse omsatte Parken i Köpenhamn 208 miljoner kronor 2009.

Swedbank Arena behöver 50 evenemang årligen och AIK har inte ens bestämt sig för om de ska spela på nya superarenan – samtidigt som Stockholmsarenan med plats för 30 000 åskådare byggs vid Globenområdet.

– Jag tycker det är väldigt oroande när man bygger två arenor som riktar sig mot samma målgrupper så nära varandra. Det blir en mycket tuff ekonomisk situation, säger Stefan Holmgren, tidigare vd för Globen och ordförande i European Arenas Association.

’Måste ge det tid’

Sune Hellströmer, arenaansvarig inom SvFF:

– Det kommer att ta en viss tid att bygga upp verksamheten. Om driftbolaget gör en förlust de första åren hanterar vi det inom ramen för försäljningen av Råsunda där vi gjorde en vinst som täcker investeringen i nya arenan och ett eventuellt driftsunderskott.

Att nationalarenan kan bli en smäll för SvFF eller Solnas skattebetalare tror han inte:

– Man måste ge det här projektet lite tid, arenan är en del av ett område med enorm ekonomisk potential.

Och inte heller att det blir fotbollsälskarna som får betala i form av rejält dyrare biljetter.

– Det finns ingen avsikt att ha dramatiska prishöjningar för att man kommer in på en ny arena. Då kommer inte publiken, säger Hellströmer.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM