MFF anmäls för dubbla stjärnor

avKristopher Karlsson

FOTBOLL

Motståndarsupportrar menar att mästarklubben vilseleder

Malmö FF stoltserar till denna säsong med två stjärnor ovanför klubbmärket på matchtröjan.

Detta efter att den skånska klubben bärgat sitt tjugonde SM-guld i fjol.

Eller har man det?

Foto: Värda två stjärnor?

Efter att Malmö FF beslutat att addera en stjärna har många supportrar till de allsvenska konkurrenter misströstat och Reklamombundsmannen har fått motta flera anmälningar.

–  Vi har mottagit 13 anmälningar från olika håll. När vi får så pass många på kort tid är det oftast något som har sitt ursprung i sociala medier, säger Gunilla Welander, jurist på Reklamombundsmannen, till Skånska Dagbladet.

De missnöjda supportrarna, som gått så långt som att anmäla, menar att MFF endast vunnit 17 SM-guld. Men den regerande mästarklubben räknar de 17 SM-gulden plus de tre vinsterna i seriespelet när Allsvenskan spelades med SM-slutspel och en annan klubb till slut vann.

”Skulle vara vilseledande”

Kutym är i de flesta länderna att tio segrar ger en stjärna. Vad gäller landslag gäller en stjärna per VM-guld.

– Anmälarna hävdar att de två stjärnorna skulle vara vilseledande, säger Gunilla Welander.

De anmälande supportrarna ska enligt Skånskan sympatisera med bland andra IFK Göteborg och AIK. MFF håller dock inte med i argumentet.

– Vi har 20 seriesegrar och fick allsvenska guldmedaljer varje år. Man framförallt är det mest en kul grej och något det inte finns några officiella regler om. Det existerar inte något nationellt system som säger exakt vad stjärnorna ska stå för. Många räknar ju titlar före Allsvenskan. Det lägger vi oss inte i. Örgryte har väl någon titel när fyra lag ställde upp och två var från Örgryte, säger MFF:s kommunikationschef Per Welinder.

”Rätt roligt”

Skånskan: Vad tycker du om att det kommit in 13 anmälningar till Reklamombudsmannen?

– Att det är rätt roligt!

Huruvida Reklamombudsmannen kommer att gå vidare med anmälningarna är fortfarande oklart. Enligt Gunilla Welander måste först avgöras huruvida det handlar om kommersiell reklam. RO är ingen myndighet utan näringslivets självreglering.

ARTIKELN HANDLAR OM