Pepsi ber om ursäkt efter Ronaldo-bilder

FOTBOLL

Portugisiska fansen rasade: ”Skäms på er!”

1 av 4
Foto: Pepsi Sverige / Facebook

Portugisiska fotbollsfans rasar mot Pepsi.

Anledningen är en reklam där en tygdocka föreställande Cristiano Ronaldo först ligger fastbunden på järnvägsspåret och sedan får nålar i sig.

”Vi beklagar att så många människor tagit illa upp”, skriver Pepsi på sin Facebook-sida.

Pepsi, med nästan 30 miljoner följare på Facebook, la upp osmakliga bilder på Cristiano Ronaldo inför gårdagens rysare på Friends arena.

På en bild ligger en tygdocka föreställande Ronaldo fastbunden på ett järnvägsspår. På en annan bild är Ronaldo överkörd med en Pepsi Max-burk över ansiktet. Och på en tredje bild har Ronaldo-dockan en massa nålar i sig, likt en voodoo-docka.

”Skäms på er!”

Bilderna fick portugisiska fans att reagera och en anti-Pepsi-grupp på Facebook fick snabbt över 20 000 följare.

”Skäms på er! Ni är ett respektlöst och oprofessionellt varumärke som inte lyckas uppnå något positivt alls med er löjliga, icke-humoristiska och motbjudande kampanj. Det är rätt åt er att 10,6 miljoner människor tystade er i kväll och kommer att sluta dricka Pepsi”, skriver Nuno Vilaça på Pepsis Facebook-sida och får stöd från många andra upprörda landsmän.

”Ber om ursäkt till Ronaldo”

Pepsi Sverige ber om ursäkt för övertrampet:

”Vi på Pepsi har aldrig för avsikt att referera till sport och tävlingsanda på ett negativt sätt. Vi beklagar därför att så många människor tagit illa upp av våra uppdateringar; de har med omedelbar verkan tagits bort. Vi vill med detta framföra våra ursäkter till alla inblandade”.

På Pepsis Facebook-sida som vänder sig till folk som bor i Portugal ber Pepsi enligt Desporto även om ursäkt direkt till Cristiano Ronaldo:

”Vi ber uppriktigt om ursäkt till Cristiano Ronaldo och Portugals fotbollslandslag”.

Sportbladet har sökt Sara Santoni, nordisk marknadschef, Pepsi, för en kommentar.

ARTIKELN HANDLAR OM