Galna siffrorna: VM-succén påverkar landets ekonomi

FOTBOLL

Kroatiens VM-final var inte bara en historisk sportslig framgång.

Den har också påverkat landets ekonomiska situation.

– Vi vann inte VM, men vi vann världen, säger Kristijan Stanicic på den kroatiska turisbyrån.

Kroatien tog sig hela vägen till VM-final, den största fotbollsframgången i landets historia.

Det har fått stora positiva effekter.

Enligt mediaanalysföretaget Mediatoolkit nämndes ordet ”Kroatien”, under VM-kvartsfinalen mot Ryssland, 118 482 gånger i utländsk media – tre gånger mer än vad det gjorts totalt de tre senaste åren.

Ökat med tio procent

Den kroatiska turistbyrån HTZ märkte också en ökning av besök med nästan 200 procent.

– VM-finalen sändes i alla länder i hela världen vilket betyder mycket för vårt lands synlighet. Den kroatiska flaggan har aldrig någonsin fått lika stor synlighet, säger Maja Vrataric, PR-expert i landet, till sajten BIRN.

Den ekonomiska omsättningen bland landets restauranger har också ökat med tio procent under världsmästerskapet och cateringfirmorna i landet ska ha dragit in totalt 120 miljoner euro under mästerskapet.

Foto: TT

”Vi är stolta”

– Vi vann inte VM, men vi vann världen, säger Kristijan Stanicic på kroatiska turistbyrån HTZ.

– Vi är stolta över spelarna och tackar dem oerhört mycket. De är de bästa ambassadörerna för kroatisk turism.

Kroatien har drygt fyra miljoner invånare, att jämföras med finalmotståndaren Frankrikes befolkningsmängd på runt 67 miljoner.

Ladda ner Sportbladets egna app du också 00:20

GRATIS! Ladda ner Sportbladets app i iPhone & Android.