Sirius inleder ett kontroversiellt samarbete

Foto: BILDBYRÅN
FOTBOLL

Kontroversiella Lagardère Sports etablerar sig allt mer inom svensk fotboll. Nu inleder man ett samarbete med nykomlingen Sirius.
– Upplägget med Sirius är väldigt enkelt, inga spöken här, säger Lagardères Fredrik Hellkvist till UNT.

Borussia Dortmund, Bayer Leverkusen, Lyon, Saint-Etienne och Hamburg. Det multinationella arena- och sporträttighetsföretaget Lagardère, med förgreningar över hela den europeiska kontinenten, har gjort sitt intåg i svensk fotboll.
Sedan tidigare har Lagardère Sports samarbete med svenska klubbarna Halmstad, AIK, Örebro, Helsinborg och hockeyklubben Modo.
Sportbladet har tidigare granskat och rapporterat om tvisten mellan AIK och Lagardère, där de ska ha lagt sig i svensk föreningsdemokrati, och hur Lagardère påverkat processen som lett fram till vilka som ska styra AIK Fotboll i framtiden.

Samarbetar med nykomling

Nu väljer företaget att inleda ett nytt samarbete med en svensk klubb.
Allsvenska nykomlingen Sirius skriver ett kontrakt som sträcker sig över fem år med Lagardère. Ett kontrakt som ska bringa 60 miljoner kronor mer i omsättning.
– Sirius omsätter ungefär 30 miljoner som helhet och det räcker inte till. 2020 hoppas vi omsätta 85–90 miljoner kronor, säger klubbchefen Micheal Lundgren till UNT.
Trots skriverierna om Lagardère och deras konflikt med AIK är inte Sirius oroliga över ett samarbete med företaget.
– Vi har bollat olika frågor och jag har aldrig varit orolig för vår del och vill inte kommentera andra föreningars upplägg, förklarar Lundgren.

”Inga spöken här”

Lagardère själva ser AIK-tvisten som en ”tillfällighet” och att det inte finns några ”spöken” i det nya samarbetet med Uppsalalaget.
– Upplägget med Sirius är väldigt enkelt, inga spöken här, sedan har vi en tvist med AIK och den är som den är. Vi har 70 klubbar runt om i Europa som vi jobbat med i 20 år, så jag ser det mer som en tillfällighet, berättar Fredrik Hellkvist.
Det nya samarbetet innebär att Lagardère Sports nu ska jobba ihop kring sponsor- och rättighetsförsäljning med bolaget som extern säljpartner.

ARTIKELN HANDLAR OM