Nya arenan kan tvingas byta namn

FOTBOLL

Sveriges nya nationalstadion heter Swedbank Arena.

Men inte i ett EM-slutspel eller vid en Champions League-final.

Då måste anläggningen döpas om.

Hake Nya fotbollsstadion Swedbank Arena kan tvingas byta namn under större evenemang.

24 juni förra året förlorade Sverige mot Tyskland i åttondelsfinalen i VM.

0–2-förlusten kom på arenan som i vanliga fall heter Allianz Arena, men som under VM-slutspelet tvingades byta namn till Fifa World Cup Stadium München.

Samma öde drabbar svensk fotbolls nya nationalarena där namnet, Swedbank Arena, officiellt presenterades i går.

Stadion, som kommer ha 50 000 sittplatser, står klar 2011–2012 och kostar 1,9 miljarder kronor att bygga.

– Det hade inte gått att genomföra ett projekt av den här storleken om vi inte löst en del av finansiering genom att sälja namnrättigheten, säger Svenska Fotbollförbundets generalsekreterare Sune Hellströmer.

– Svensk fotboll står enig bakom det beslutet.

Kostar 153 miljoner

Swedbank betalar 153 miljoner kronor för att få sätta företagets namn på arenan till och med 2023.

Fotbollförbundet och det arenabolag, som äger och driver stadion, hade kunnat få in mer pengar för namnrättigheten.

– Vi bestämde tidigt att företaget som namngav arenan skulle kunna representera svensk fotboll på ett bra sätt. Därmed kunde det aldrig bli aktuellt med exempelvis ett bryggeri, säger ordföranden Lars-Åke Lagrell.

Måste kanske ändra

Men risken finns att arenan inte heter Swedbank Arena under hela avtalstiden.

– Vid en final i Uefacupen eller i Champions League måste vi ändra namnet enligt de nuvarande reglerna, säger Sune Hellströmer. Samma sak gäller om vi får arrangera ett EM- eller VM-slutspel.

– Fifa och Uefa vill själva kunna kontrollera vilka sponsorer som släpps in vid de tillfällena.

Känner Swedbank till den begränsningen?

– Ja, definitivt, säger Hellströmer.

Söka EM-spel 2016

Sverige har diskuterat med Norge att gemensamt söka EM-slutspelet 2016.

– Det är nio år framåt i tiden och tills dess kan reglerna ha ändrats, säger Hellströmer.

Mikael Albinson, pressansvarig i arenabolaget, bekräftar att det diskuterats med den nya arenasponsorn hur Fifa- och Uefareglerna kan tvinga fram en namnändring.

– Vi har pratat om att vi kan åka på tillfällen när vi blir tvungna att täcka över namnskyltarna, säger Albinson.