Pekar ut toppagent för att ha lurat mamma

avPatrik Brenning, Robert Laul

  • Det sker just nu en en professionalisering av svensk ungdomsfotboll med utländska storlag, barnstjärnor som annonsplank och agenter som skuggar planerna med pengar för ögonen.

  • Men vem är idrotten till för när barnen förvandlas från huvudrollsinnehavare till konsumenter eller till och med produkter?

  • Det här är kampen om barnen.

Svenska agenter ger barn och föräldrar stora gåvor för att tjäna pengar i ett senare skede.

Under sina många år som ungdomsledare i Brommapojkarna har Peter Kisfaludy sett det mesta, och han hävdar att en toppagent är ett stort problem.

– Han lurade en ensamstående mamma, säger Peter Kisfaludy.

Peter Kisfaludy är 53 år och har jobbat som ungdomstränare i större delen av sitt liv samt även varit sportchef både i Café Opera och AIK.

Just nu tränar han BP:s 13-årslag som nyligen vann en stor ungdomsturnering i Madrid, ”Madrid Football Cup”. I finalen besegrades Atlético Madrid som slog ut Barcelona i semifinalen.

– Vi vann vår semi mot Bayern München. Och i kvarten slog vi ut PSG, säger Peter Kisfaludy.

Hur stort är det här för er?

– Det är nog det största jag varit med om, och det var nog ännu roligare för killarna än för mig. Det var de som gjorde det stora jobbet.

”Trodde inte sina ögon”

Att BP vann turneringen gav enligt Peter Kisfaludy stort eko i ungdomsfotbollsvärlden. Något som är på gott och ont.

– Arrangören trodde inte sina ögon. De andra lagen undrar hur vi kunde hävda oss, men det är bara kul när vi kan överraska på det sättet, säger Peter Kisfaludy.

Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN
Brommapojkarnas lag vann också Gothia cup för 11-åringar 2017.
Foto: youtube
Peter Kisfaludy, nu ungdomstränare i BP.

Den andra sidan av myntet handlar om fotbollsagenterna.

– Via föräldrar har jag fått veta att spelare i vårt lag kontaktats av utländska agenter på plats i Madrid. Men de här föräldrarna står med bägge fötterna på jorden och kunde tala om att det är inte intressant i nuläget, återkom när spelaren är 15, säger Peter Kisfaludy.

BP:s strategi för att hantera agenter som försöker locka barn under 15 år handlar just om information till spelarna och deras föräldrar.

”Kontaktas tidigare och tidigare”

– En av punkterna på våra föräldramöten från året barnen fyller 15 år är agentinformation. Men vi kanske måste börja med den här informationen tidigare eftersom spelarna kontaktas tidigare och tidigare.

Hur tidigt då?

– Det är olika, men jag vet att det varit en hel del agenter som kontaktat våra 13-åringar i 06-laget. Det värsta jag varit med om var när föräldrarna till en av våra 11-åringar blev kontaktad av flera olika agenter. Men det var agenter som inte tillhör de seriösa på marknaden, säger Peter Kisfaludy.

Just att skilja ut seriösa agenter från oseriösa i dialogen med föräldrarna är en utmaning, enligt Peter Kisfaludy.

– Har man en bra kontakt med föräldrarna så hör de av sig och frågar ”hur ska vi göra här?”. Vi kan ju inte berätta för spelarna vad de ska göra, men vi kan ge råd.

Vilka råd brukar ni ge?

– Ta det lugnt, stötta ditt barn, du kan tacka nej till agenten och att han får återkomma när spelaren fyller 15. Man måste förstå att för en spelare som är elva, tolv, tretton år så år det en väldigt lång väg att vandra för att klara av sista steget.

”Stressar till tidiga beslut”

Den konkreta skadan, enligt Peter Kisfaludy, är att agenterna stressar föräldrar och spelare att ta för tidiga och snabba beslut.

– Många agenter jobbar ju inte med klubben. De kan sätta griller i huvudet på både föräldrar och spelare. Jag har sett många barnstjärnor rinna bort för att de tror att de är världsstjärnor när de är tolv år. Agenterna vill ha snabba resultat. Så fort spelaren fyller 16 vill agenten ha iväg dem, säger Peter Kisfaludy och fortsätter:

– Vi ser det precis tvärtom. Vi vill ha spelaren i verksamheten så länge som möjligt. Gärna vägen via BP:s A-lag, sedan kan de ta steget i väg.

Peter Kisfaludy har många exempel där det förekommer mindre typer av gåvor från agent till spelare.

– De här agenterna åker runt och presenterar sig och lämnar över en signerad tröja från en storspelare i stallet. De använder sina stjärnor för att tala om hur bra och duktiga de är för att få nya klienter, säger Peter Kisfaludy.

De använder sina stjärnor för att tala om hur bra och duktiga de är för att få nya klienter

”Finns grövre exempel”

Det finns åtminstone ett grövre exempel som är aktuellt eftersom det ligger nära i tid.

– Jag läste en artikel där en agent nobbade frågor om hur han agerat, säger Peter Kisfaludy.

Peter Kisfaludy påstår att agenten betalade en underårig spelare och hans mamma en ansenlig pengasumma för att spelaren skulle skriva på för agenten vid 15 års ålder.

– De fick pengar i ett kuvert och blev lovade halva agentarvodet när han säljs vidare. Spelaren har nu lämnat agenten för att de fick inte halva agentarvodet, säger Peter Kisfaludy.

Känsligt ämne

Vi träffas för intervjun i en hotellobby i Stockholm. Peter Kisfaludy är en erfaren fotbollsman, en av Sveriges mest profilerade ungdomstränare och sitter med i Brommapojkarnas högsta sportsliga råd. Han vet att att ämnet är känsligt.

– Är man ensamstående mamma eller ensamstående pappa är det lätt att falla för frestelsen, säger Peter Kisfaludy.

Enligt Peter Kisfaludy var spelaren ifråga 14 år och det handlade om ett sexsiffrigt belopp till mamman för att sonen skulle skriva på för agenten.

– Den här agenten tog även med spelaren till NK där han fick plocka kläder för i princip hur mycket pengar som helst. Och det är klart, när man bara har ett par skor, ett par jeans och två tröjor eftersom man har det tufft ekonomiskt, och man plötsligt får plocka märkeskläder för 20 000 kronor då tror man ju att man är i himlen. Och samtidigt tycker mamman att han (agenten) är våran gud nu... jag förstår att det kan vara svårt att säga nej, säger Peter Kisfaludy.

Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

Det som sedan hände, enligt Kisfaludy, var att agenten fick tillbaka sina investerade pengar genom att visa familjen fel avtal för sitt agentarvode.

– Sedan tar han ändå igen allt på ett agentarvode vid första försäljningen. De har blivit lovade hälften men får inte hälften utan får kanske tio procent för man har dubbla papper. En ensamstående mamma har svårt att förstå det här och kan inte associera till vilka stora belopp det handlar om.

Det är en ensamstående mamma som blir lurad här helt enkelt?

– Ja, tyvärr.

När spelaren och mamman insåg att de blivit lurade på agentarvodet, så valde spelaren att lämna agenten, hävdar Peter Kisfaludy, som beskriver det inträffade som ett extremfall, men sådant som förekommer bland vissa agenter som ger hela branschen ett smutsigt rykte.

Hur ser du på det?

– Det är fruktansvärt. Det är horribelt. Det är därför jag går ut och talar om hur det är. Föräldrar måste kunna lita på oss som jobbar i klubbarna, det är ju oss de har känt i flera år, det är vi som har gjort allt för deras barn, säger Peter Kisfaludy.

Som ungdomsledare tycker Peter Kisfaludy att Svenska Fotbollförbundet kan agera tydligare i agentfrågorna.

– De gör väl det de kan, men om någon kliver över reglerna tycker jag de ska agera mycket kraftfullare mot agenterna.

Hur då?

– Man måste sätta höga bötesstraff för de tjänar väldigt stora pengar på spelarna, säger Peter Kisfaludy.


Sportbladet har varit i kontakt med den utpekade agenten som inte vill uttala sig med hänvisning till att han agerade mellanhand mellan spelare och klubb i den aktuella affären och att spelaren representerades av en annan agent.

Den agenten är fåordig i sina kommentarer.

– Jag känner familjen väl och det viktigaste just nu är att han (spelaren) får fokusera på sin fotboll. Allt annat är ointressant. Det räcker med det.

Stämmer det Peter Kisfaludy säger?

– Jag vet ingenting och familjen vet ingenting heller.

Vad säger familjen?

– Familjen kommer inte uttala sig. Det finns inget att uttala sig om.

Peter Kisfaludy är i sin tur själv nära vän till ytterligare en annan agent, Per Jonsson, något Brommapojkarna känner till men inte ser som något problem.

– Vi vill inte gå in och styra vilka varken barn eller vuxna umgås med på sin fritid. Man får skilja på personliga relationer och arbetsmässiga. Fotbollsvärlden är ganska liten också så man känner många runtomkring och vi kan inte styra vilka man umgås med privat, säger Mikael Sörnäs, chef för Brommapojkarnas akademi- och ungdomsverksamhet.

Hur ska spelarna lita på att deras tränare inte ser ett ekonomiskt intresse i dem när han har så nära band till en spelaragent?

– Det får man fråga respektive spelare. Vi jobbar för att alla våra spelare ska få en så bra utbildning som möjligt och med att bygga upp ett förtroende så att de ska lita på oss. Vi jobbar utifrån spelaren och klubbens bästa och vilka de tar in som rådgivare lägger vi oss inte i. Det är upp till respektive spelare eller föräldrar att välja vilka de litar och lyssnar på. Vi jobbar på att utveckla dem så mycket som möjligt så länge de är i vår klubb och att vi har en bra relation med dem när de lämnar.

PODD Så vill storklubbarna tjäna pengar på svenska barn

I Aftonbladet Daily pratar vi med Sportbladets Patrik Brenning om granskningen ”Kampen om barnen”


 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

ARTIKELN HANDLAR OM