08-klubbar mot superår: ”Vi vill slå rekordet”

avPatrik Larsson

Sportbladet kollar upp siffrorna inför arena-boomen

Juletider är årskortstider.

AIK, Djurgården och Hammarby flyttar in på nya arenor under 2013 och klubbarna siktar på toppsiffror i årskortsförsäljningen.

Vi har kollat upp hur det går.

Ett årskort under granen är en klassisk present för den fotbollsintresserade och i Stockholm är det ett annorlunda år för supportrarna.

AIK lämnar Råsunda för Friends Arena medan Djurgården och Hammarby båda tar steget till Tele2 Arena från Stadion respektive Söderstadion under säsongens gång.

Det är långt kvar till arenornas grindar slår upp, men hur går det egentligen med årskorten och vem ”leder” bland rivalerna?

”Speciellt år för oss”

Svaret: Djurgården.

Hittills har klubben sålt 4 800 årskort – ungefär 1 000 mer än konkurrenterna.

– Vi sålde 5 300 totalt förra året så det känns som att vi ligger sjukt bra i fas. Men det är ett speciellt år för oss och det vore konstigt om det inte var sådant bra drag, säger Djurgårdens biljettansvarige Tomas af Geijerstam till Sportbladet.

Att det går långsammare, eller sämre, för AIK och Hammarbys del kan ha sin förklaring i att alla deras sektioner ännu inte har öppnat för försäljning.

Siktar på rekord

– Långsidorna har vi sparat för att folk ska hinna byta och hitta platser, de öppnar i mitten av januari, säger AIK:s biljettansvarige Tony Aronsson.

– Vi och Dif har helt olika strategier för hur vi släpper biljetterna. De stora släppen har vi inte gjort än, utan gör först efter årskiftet, säger Hammarbys vd Henrik Kindlund.

Men klubbarna är inte oroliga utan säger alla tre att de siktar på att slå rekord i årskortsförsäljningen och när Sportbladet ringer upp är känslan att det kan bli ett fint år för Stockholmsfotbollen påtaglig.

– Vi vill slå rekordet, det är vår tanke. Vi ska sätta oss (de tre klubbarna) och snacka om hur man kan marknadsföra tillsammans. Det kommer att bli en arena-effekt, det måste det bli, säger Tony Aronsson.