Elmander är vår nya Superswede

FOTBOLL

Lanseras hårt som omslagspojke inför EM: Han är en framtidsman

Zlatan Ibrahimovic är svenska landslagets överlägset starkaste varumärke, Fredrik Ljungberg är ohotad tvåa.

Men inför EM lanseras ett nytt affischnamn hårt – Johan Elmander.

– Reklamkampanjen i stort är med spelare som Gerrard, Kaká och Messi – så det är ett fint sällskap som Johan är med i, säger Tina Rolén på Adidas.

EM-lottningen förra helgen var avsparken för en lång sportslig uppladdning.

Men också startsignalen för en rad massiva EM-kampanjer från de stora sko- och klädföretagen.

– Det blir den mest omfattande EM-kampanjen som vi har gjort, säger Tina Rolén, Nordisk PR- och kommunikationschef på Adidas.

– EM kommer att vara det största som händer för oss 2008 och vi spar inte på krutet, säger Rickard Kull, marknadsansvarig på Puma Norden.

I sina satsningar är spelarna länken till konsumenterna.

Och landslagets varumärken är heta, trots ett lite turbulent kval.

Sportbladets bad Niklas Olovzon, varumärkesexpert på kommunikationsbyrån S&B, göra en värdering av landslagets fem hetaste varumärken.

Utstrålning och attityd viktigt

De sportsliga framgångarna lägger förstås grunden till hur het spelaren blir, men också individuella värden som personlighet, utstrålning och attityd spelar in.

Varumärkesvärderingen är en realistisk bedömning av det kommersiella värdet av namnet, icke att förväxlas med värdet av fotbollsspelaren på transfermarknaden.

– Ingen av de nuvarande spelarna kan hota Zlatan. Han är unik i sitt slag, säger Niklas Olovzon.

Experten Olovzon tror inte att klubbytet från Arsenal till West Ham påverkar tvåan Fredrik Ljungbergs varumärkes nämnvärt i framtiden.

– Han har paketerat sitt varumärke bra, säger han.

På listan är Toulouseanfallaren Johan Elmander den stora uppstickaren.

– Han är en framtidsman med extrem vinnarskalle. The good guy, som är trevlig och glad. Lite Kallur-varumärke, säger Olovzon.

Adidas kommer att köra hårt med sin ”nya omslagspojke” i EM-satsningen.

Slår även internationellt

– Vår EM-kampanj startade på allvar med en omfattande lansering av den nya EM-bollen. Johan medverkar från och med januari i kampanjen. Johan lyfts fram i den svenska kampanjen, men det finns också önskemål från internationell nivå, som Frankrike, säger Tina Rolén.

– Det är jätteroligt, ett kvitto på att man har gjort något bra och att de vill använda min person, tycker Elmander själv.

Men Johan kommer att få slåss om uppmärksamheten och har en bit kvar till Zlatan och Freddies ikonnivå.

Puma kommer att spela in en ny reklamfilm där Ljungberg är en av ett få utvalda internationella stjärnor.

Zlatan är också ett internationellt toppnamn i Nikes EM-satsning.

– Zlatan kommer att spela en central roll i vår EM-kampanj, säger Daniel Jontén, marknadsansvarig Nike Norden.

För materialsponsor Umbro kopplas ”facen” Anders Svensson och Andreas Isaksson.

Är det svårt att inte få använda de stora fixstjärnorna, landslagets hetaste varumärken?

– Ja, det är det. Vi har inte rätt att använda den enskilda spelaren, men vi får använda dem i grupp, säger Stefan Abelsted, varumärkesansvarig på Umbro.