I svensk fotbolls tjänst

Direktörerna som bytt sida - till agenternas: En annan status

FOTBOLL

LERBERGET

Här är klubbdirektörerna som byter sida och blir agenter.

Stefan Söderberg, Tommy Wisell och Thomas Stenberg - tre av svensk fotbolls mest kända klubbledare ska hjälpa agenten Kent Carlzon att sälja svenska fotbollsspelare till utlandet.

- Den erfarenhet som Stefan, Thomas och Tommy har tycker jag är synd om inte svensk fotboll får del av, säger Kent Carlzon.

Foto: BJÖRN LINDGREN/bildbyrån
sadlat om Thomas Stenberg, Kent Carlzon, Tommy Wisell och Stefan Söderberg - nu gör de gemensam sak i agentbranschen. "Det anses som ett hederligt yrke i dag", säger Kent Carlzon.

Agenten som under 1980- och 90-talet var ett skällsord är i dag en oumbärlig del av den internationella fotbollen.

- Att vara agent har fått en annan status. Det anses som ett hederligt yrke i dag. Så var det inte förr. I begynnelsen var agenten ungefär som något katten hade släpat in för han jobbade enbart för spelaren.

- Den rollen har förändrats. Inte minst när det gäller försäljningar är det svårt för klubbarna att klara sig utan det nätverk som agenterna har byggt upp, säger Thomas Stenberg som var Helsingborgs sportchef fram till klubbens ekonomiska kollaps.

För att arbeta som agent krävs en licens som för tillfället 18 personer har i Sverige.

- Jag anställer inte dem utan de ska jobba på konsultbasis för mig i Carlzon Sport Agency. I första hand med att scouta och i andra hand för att vara en form av mentor och hjälpa till med spelarna vi har, säger Kent Carlzon.

Klubbar ska få hjälp

Även klubbar med andra problem än hur spelartruppen ska hanteras ska kunna vända sig till gruppen.

- Ekonomin i föreningarna i dag är inte speciellt bra. Då ska man kunna anlita en expert som Söderberg eller de andra på konsultbasis för att få hjälp med omorganisation av föreningen. Eller vad det nu kan vara man behöver hjälp med, säger Kent Carlzon.

Att sälja spelare har under många år varit svenska klubbars stora inkomstkälla. En marknad som under senare tid blivit kärvare jämfört med de senaste ekonomiskt lättsinniga årtiondena.

Krävs mer nu

- Tidigare var det en marknad där det räckte att ha varit väldigt bra i allsvenskan eller gjort några landskamper. Det räcker inte längre. Kim Källström är ett exempel på det.

- Kan man hitta en spelare som en klubb behöver tjänar jag på det, spelaren tjänar på det och föreningen tjänar på det. Men det spelar ingen roll vilken produkt du har. Har du världens bästa dammsugare och ingen säljare säljer du ingen dammsugare ändå, säger Kent Carlzon.

Tommy Wisell jobbar efter tiden i IFK Norrköping för Motala bandy.

- Det här blir fritidsverksamhet för mig. Fotbollen är en stor del av mitt liv. Man får se hur det här utvecklas och om det blir ett nästa steg, säger han.

Stefan Söderberg blev under sin tid i AIK känd som värvarkungen i svensk fotboll.

- Att värva spelare är inte så svårt. Att sälja är det. I början var agentverksamheten pest. I dag klarar sig inte föreningar utan agenterna, säger Söderberg.

Kvartettens kontaktnät blir i stort sett heltäckande när det gäller svensk fotboll.

- Vi agenter lever på information, säger Kent Carlzon.

Han har licensen och är den ende av de fyra som får förhandla om övergångar med klubbar för de spelare som Söderberg, Wisell, Stenberg hittar.

Tillsammans har de värvat och sålt 200 spelare

Stefan Alfelt

ARTIKELN HANDLAR OM