Sålde adresser till herrtidning

Förbundet lämnade ut 100 000-tals personuppgifter

Foto: ANDERS CARLSSON/JOHNNY WOHLIN
beklagar Förbundets generalsekreterare Sune Harströmmer säger sig inte ha kännt till vad adressuppgifterna skulle användas till och vill absolut inte att förbundet kopplas samman med tidningen.
FOTBOLL

Svenska fotbollsspelare har fått herrtidningen Moore Magazine hem i brevlådan.

Fotbollförbundet har sålt sitt adressregister – utan att veta vad det ska användas till.

– Jag kan bara be om ursäkt om det finns spelare som känner sig kränkta, säger generalsekreteraren Sune Hellströmer.

Tidningen Moore Magazine – som drivs av kändisfotografen Bingo Rimér – jagar nya läsare och därför har mediabolaget Cape Media AB i Stockholm i dagarna gjort ett massutskick till svenska fotbollsspelare.

En spelare, som vill vara anonym, säger till Sportbladet att han blev förskräckt när han gjorde upptäckten i sin brevlåda.

– Jag tycker att Moore är en skittidning och står för värderingar som jag absolut inte ställer mig bakom. Jag blev ordentligt förbannad och bestämde mig för att ta reda på hur min hemadress kunnat hamna i deras händer, säger spelaren.

Efter att antal samtal kom han fram att alla adressuppgifter hämtats från svenska fotbollsförbundets register över licensierade spelare i Sverige.

– Hur kan fotbollsförbundet stå bakom sådant här skit? Finns det inga som helst skrupler där? säger spelaren argt.

Ber att få återkomma

När Sportbladet ringer upp generalsekreteraren Sune Hellströmer är helt ovetande om att förbundet varit inblandat i massutskicket av herrtidningen Moore och ber därför att få återkomma i ärendet.

En timme senare ringer han upp.

– Tyvärr, det stämmer. Jag förstår att folk är upprörda och jag är den första att beklaga det som har hänt. Vi har lämnat ut adressregistret till Cape Media, som i sin tur samarbetar med Moore. Det senare visste vi inte om, säger Sune Hellströmer.

Och fortsätter:

– Det händer att vi lämnar ut registret när det handlar om utskick av sådant som rör fotboll, men den här gången har vi inte varit tillräckligt noggranna våran kontroll. Vi har begått ett stort misstag.

Bingo Rimér är nöjd

Stämmer det att ni lämnat ut 100 000 adresser?

– Kanske inte riktigt så många, men någonstans, i närheten av det antalet ligger det, tyvärr.

Bingo Rimér är nöjd och säger sig ha träffat exakt rätt målgrupp för tidningen.

– Jag hoppas att många nappar på erbjudandet som följer med. Vi är glada att så många får läsa en så bra tidning, säger han och skrattar.

Sune Hellströmer är inte lika nöjd och säger till Sportbladet att han kommer att se till att liknande inte inträffar i framtiden.

– Vi vill inte kopplas ihop med sådan tidningar. Absolut inte. Spelare som är upprörda över det här får höra av sig så vi kanske kan kompensera dem på något sätt, säger Hellströmer.

Patrik Thornéus