PR-jätten bakom Lennarts kampanj

Amerikansk byrå anlitad - kostar förbundet 500 000

1 av 2
sPonsrad Lennart Johansson siktar på att bli omvald som Uefa-president - occh han gör det med Svenska Fotbollförbundets pengar.
FOTBOLL

Lennart Johanssons Uefa-presidentkampanj kan bli en dyr historia för Svenska Fotbollförbundet.

Bakom kampanjen står amerikanska PR-jätten Vero Communications.

- Att anlita en så stor och välkänd PR-byrå skulle vara alldeles för dyrt för franska förbundet, säger en talesman i motkandidaten Michel Platinis stab.

Jämfört med Lennart Johansson har Michel Platini en betydligt mer anspråkslös kampanjorganisation. Den består av tre personer som redan är anställda vid Fédération Française de Football (FFF): en rådgivare, en assistent och en presskontakt - samt en oavlönad praktikant.

Många storkunder

- Jag är säker på att franska förbundet skulle säga blankt nej om Michel hade ett sådant önskemål. Att anlita en så stor och välkänd pr-byrå som Vero Communications skulle vara alldeles för dyrt, säger en talesman i staben till Sportbladet.

Vero Communications har sitt säte i USA och jobbar mot företag som Bank of America, Procter & Gamble och Warner Bros.

Enligt Svenska Fotbollförbundet - som betalar notan - är det upp till Lennart Johansson själv att bestämma.

- Fransmännen får ha vilka synpunkter de vill, men vilka som hjälper Lennart i den här kampanjen bestämmer han själv, säger ordföranden Lars-Åke Lagrell.

Enligt SvFF:s generalsekreterare Sune Hellströmer var internationell erfarenhet nödvändig i det här fallet.

- Mottagare är hela Europa och det är bra och viktigt att det görs av rätt kompetens. Det är naturligt att det sker på det här sättet. Det hade varit en annan sak om kampanjen bara skulle gått i Sverige, säger Hellströmer.

Jobbade tillsammans

Vero Communications Englands-avdelning styrs av Mike Lee, huvudpersonen bakom Londons framgångsrika OS 2012-kampanj. Lee arbetade tidigare under många år tillsammans med Johansson i Uefa.

Enligt bedömare Sportbladet talat mer landar en kampanj av det slag Uefa-presidenten gör på runt en halv miljon kronor.

- Det går inte att summera förrän efter kongressen, säger Sune Hellströmer.

I gårdagens artikel om presidentkampen förekom en uppgift att SvFF även betalar Johanssons resor och logi. Men det gör Uefa, enligt Lars-Åke Lagrell.

Johan Flinck, Robert Laul

ARTIKELN HANDLAR OM