Kan skrota sponsrade liganamnet

FOTBOLL

Allsvenskans namn kan säljas ut.

I Danmark funderar man på att göra tvärtom.

– Vi funderar på att gå tillbaks från SAS Ligaen till Superligaen, säger Claus Thomsen, direktör för de danska klubbarnas ligaförening till Sportbladet.

Medan en majoritet av de svenska klubbarna öppnar för en försäljning av rättigheterna till allsvenskans namn för att öka intäkterna finns det en diskussion i Danmark om att göra tvärtom.

– Vårt avtal med SAS går ut sommaren 2010 och vi diskuterar hur vi ska göra. Eventuellt kan vi tjäna mer pengar på att ha tre, fyra officiella partners i stället för en namnsponsor, säger Claus Thomsen.

Dåligt avtal

Superligaen sitter på ett extremt ogynnsamt kontrakt (skrevs 2001) med SAS, klubbarna får dela på omkring 15 miljoner svenska kronor per säsong.

Danska klubbarnas enorma omsättning beror i stället på att de drivs som vanliga företag.

Bara FC Köpenhamn omsatte 400 miljoner mer än hela allsvenskan 2007.

I Norge kommer Tippeligaen med all sannolikhet att heta Tippeligaen även i fortsättningen.

– Vårt avtal med Norsk Tipping går ut nu, men ett nytt fyraårsavtal är färdigförhandlat men inte signerat. Det gamla gav 30 miljoner svenska kronor per år, varav ungefär hälften gick till klubbarna. Det nya lär bli bättre, säger Boye Skistad, administrationschef på Norsk Toppfotball.

FAKTA

Allsvenskan har minst omsättning

Danmark (12 lag): 2007: ca 2,65 miljarder Skr

Norge (14 lag): 2007: ca. 1,65 miljarder Skr

Sverige (14 lag): 2007: 1,011 miljarder Skr

ARTIKELN HANDLAR OM