Vill återinföra det gamla klubbmärket

”Vi är en fotbollsklubb, inte en affärsverksamhet”

Den gamla United-loggan till höger, och den nuvarande till vänster.
FOTBOLL

Manchester United vill förändra sitt klubbmärke.

Planen: återinföra ordet ”fotbollsklubb” i emblemet.

– Vi är en fotbollsklubb, inte en affärsverksamhet, säger vd:n Ed Woodward.

För 15 år sedan förändrade Manchester United designen på sitt klubbmärke. Ordet "fotbollsklubb", placerat nederst i märket, ersattes av "United".

Nu vill man ändra tillbaka.

Förhoppningen är att supportrarnas syn på Glazer-familjen, som äger klubben, ska förändras.

”Ska se över saken”

Klubbens vd, Ed Woodward, bekräftar att både han och ordföranden Joel Glazer står bakom förslaget.

– Jag gillar inte den förändringen (den som gjordes 1998) och det gör inte Joel heller. Vi ska se över saken, säger han enligt Daily Mail och fortsätter.

– Vi är en fotbollsklubb, inte en affärsverksamet. Jag har gett min syn på saken till styrelsen och sagt att: "Vi är en 135 år gammal fotbollsklubb och det måste man komma ihåg. Vi är en fotbollsklubb. En klubb med stort K".

Woodward medger dock att fotbollsvärlden har förändrats och att pengar styr mer än någonsin tidigare. Han menar att det är en fin linje.

– Vi måste se till att båda delarna inte påverkar varandra. Vi måste hitta rätt balans, säger han.

Kritik mot Glazers

I februari förra året framkom uppgifter om att Glazer-familjen kostat Manchester United 5,2 miljarder kronor och många supportrar försöker motarbeta deras ägande av klubben. Samtidigt har Sir Alex Ferguson hyllat dem för deras sätt att ratta klubben på och Woodward slår fast att Glazers inte har några planer på att sälja klubben, som värderas till över 10 miljarder kronor, vidare till intressenter från Kina och Qatar.

– De köpte klubben för åtta år sedan och de kommer att stanna i många år framöver, säger Woodward.

Läs Kalle Karlssons dokument om Glazer-familjen här! (OBS! Extern länk)

ARTIKELN HANDLAR OM