”Vill inte ha pengar – vi vill ha hjärtan”

Flyr England för att ha råd med fotboll

Foto: TT
FOTBOLL

Dortmund vägrar att höja priserna på biljetter, öl och souvenirer.

Nu vallfärdar tusentals engelska fotbollsfans till Tyskland varje helg för att se på fotboll.

– Vi behöver folket, de spenderar sina hjärtan och sina känslor på oss. De är klubbens allra viktigaste tillgång, säger marknadschefen Carsten Cramer till BBC.

I takt med att turister från länder världen över fängslats av Premier League har biljettpriserna ökat kraftigt. Bara sedan 2011 har priset för att se en engelsk fotbollsmatch på toppnivå stigit med 13 procent.

Allra värst är Arsenal där de dyraste biljetter kostar 1125 kronor – per match. För en säsongsbiljett får fansen punga ut med upp till 23 350 kronor. Utvecklingen får nu hård kritik i England där flera tidningarna skriver om ökningen och flera fotbollsfans har redan tröttnat.

”Vill öppna dörrarna för alla”

Nu uppger BBC att omkring 1000 engelsmän varje vecka lämnar de brittiska öarna för att istället ägna helgen åt tysk fotboll på Borussia Dortmunds hemmaarena Signal Iduna Park.

– Vi hoppar på kanaltåget och gör en helg av det. Med biljetter, boende och transport kostar det oss 65 pund (754 kronor). När du betänker att jag betalade 51 pund (590 kronor) för att se en Arsenal-match förra säsongen så kan du se fördelarna med det här, säger Matthew Gerrard som rest från Kent för att se Dortmund spela.

Tyska Borussia Dortmund har valt rakt motsatt väg jämfört med de engelska lagen. För de som löst säsongsbiljett kostar varje match 105 kronor och det ger också andra fördelar.

– Priserna är för höga i England, här är allt billigt. Det är också en bättre upplevelse här eftersom fansen och atmosfären är otrolig, säger engelsmannen Jack, som egentligen håller på Chelsea, till BBC.

Dortmund har noterat den engelska invasionen och håller numera även guidade turer runt arenan på engelska. Men de planerar inte att försöka profitera på de nya gästerna. När Premier League-klubbarna räknar pund så ser Dortmund andra värden.

– Fotbollen är en del av folks liv och vi vill öppna dörrarna för alla i samhället. Vi behöver folket, de spenderar sina hjärtan och sina känslor på oss. De är klubbens allra viktigaste tillgång, säger marknadschefen Carsten Cramer.

Vill släcka internet under matchen

När klubbens leverantör bad dem öka ölpriserna sa klubben nej. När tröjsponsorn Puma villa ta mer betalt för matchtröjorna blev det också nobben.

– Vi försöker vara så schyssta som möjligt. Det är lättare att be sponsorerna om mer pengar än fansen. Vad är egentligen det ekonomiska skälet till att ta 10 cent (en dryg krona) med betalt för en öl? För klubbens ekonomiska framgång är det inte viktigt att höja priset på en liter öl. Det är fortfarande pengar, men inte mycket för klubben. Men det påverkar våra fans, om de ska spendera sina pengar här match efter match.

Borussia Dortmund är en klubb som, precis som alla andra, vill modernisera och driva utvecklingen. Men för tyskarna handlar det inte om att öka intäkterna till varje pris utan snarare om att förädla de värden och konkurrensfördelar klubben har.

Dortmund är inte Europas bästa klubb – men deras fans hyllas gång efter gång som en av världens bästa. ”Den gula väggen” är redan mytomspunnen och klubbledningen gör allt för att skydda stämningen på arenan.

Från och med januari planerar klubben att erbjuda fri Wifi på arenan men inte, som många andra klubbar, för att hitta nya intäktsströmmar. Istället planerar de att släcka signalen när spelet väl börjar för att fansen ska lägga ner telefonerna och bidra till stämningen.

”Affärerna är en del – men inte loket”

Dortmund stoppar också all dryckesförsäljning i VIP-boxarna under matchens gång samtidigt som speakern uppmanar alla fans att lämna kiosker och restauranger i god tid innan spelet ska sparkas igång efter halvtidspausen.

– Vi är en fotbollsklubb. Om fotbollen inte sköts på ett riktigt sätt kommer inte heller resten av affärsverksamheten att göra det. Affärerna är en del av tåget – men de är inte loket, säger marknadschefen Carsten Cramer.

De engelska fotbollstopparna försvarar biljettpriserna med att arenorna ändå är fulla. Arsenal har till exempel större intäkter per match än Dortmund trots att Emirates rymmer 20 000 färre än Signal Iduna Park.

– Det är imponerande men om vi bad om de pengarna skulle vi förlora folket. Och folket är den här klubbens allra viktigaste tillgång, säger Carsten Cramer.

En av dem är supportern Marc Quambusch. Han förklarar fotbollsutvecklingen i Europa så här:

– När jag var liten såg alla på engelsk fotboll från ”the Kop” (Liverpools hemmaläktare) och sa ”det är det här fotbollen handlar om”. Men när vi åker till engelska arenor nu så är de tysta och det är ärligt talat ganska tråkigt. Om du stänger ute folket med för höga priser så förändras atmosfären. Om du stänger ute folket med för höga priser så är det inte folkets sport längre.

ARTIKELN HANDLAR OM