"Detta var precis vad läkaren ordinerade"

Brittisk press pikar Mourinho

1 av 18
FOTBOLL

Flera av de engelska tidningarnas förstasidor är syrliga mot den sparkade José Mourinho.

– Detta var precis vad läkaren ordinerade, smäller Daily Sun upp på sin förstasida.

Samtidigt skriver den brittiska pressen att portugisen får drygt 127 miljoner i fallskärm.

Att José Mourinho för andra gången i karriären fått lämna Chelsea blev en världsnyhet igår.

I natt blev han, precis som på Sportbladet, tryckt på de brittiska mediernas förstasidor.

Flera av de har valt minst sagt syrliga rubriker.

"Från den speciella till en hoodie på några timmar... José förlorade sina spelare", skriver Daily Express med en bild från träningen med laget på förmiddagen och en annan på Mourinho med en huva nerdragen över ansiktet flera timmar senare.

Kicken efter jullunchen

52-åringen ska ha fått sparken precis efter att ha ätit jullunch med laget. Stämningen bland spelarna ska ha varit god på den festliga tillställning, och de ska ha varit ovetandes om beskedet som skulle komma strax därefter.

"God jul, José", skriver Times på sin sistasida.

Många tidningar skrev igår att Mourinhos fall startade när han började bråka med Chelseas numera före detta lagläkare Eva Carneiro efter säsongspremiären. En härva som sedan sträckte sig över lång tid, där Eva Carneiro till slut drog Chelsea inför rätta.

Det tar Daily Star fasta på i sin rubrik.

"Detta var precis vad läkaren ordinerade", skriver tidningen.

127 miljoners-avsked

Independent väljer istället att driva med hans smeknamn, som den specielle.

"Sparkad igen. Det är vad vi kallar 'speciellt'", skriver tidningen.

Men det kostade för klubben att göra sig av med managern, som så sent som i somras skrev på ett nytt, fyra år långt kontrakt med Chelsea. Den välbetalde managern uppges nu få tio miljoner pund, drygt 127 miljoner svenska kronor i fallskärm – och är samtidigt fri att gå till vilket klubb han vill. Det är en summa som motsvarar vad portugisen får i lön under en säsong, enligt tidigare rapporter från brittisk press.

ARTIKELN HANDLAR OM