”Är trevligare att lyssna på Pia”

Retorikexperten: Zlatan är en sämre talare

FOTBOLL

Zlatan är en sämre talare än Pia Sundhage.

Det visar både TV4:s tittarsiffror – och retorikexperten Anders Sigrells analys för Sportbladet.

– Det är trevligare att lyssna på Pia, säger han.

Anders Sigrell

De är Sveriges mest omskrivna idrottsprofiler just nu. Zlatan Ibrahimovic, 31, och Pia Sundhage, 53, är folkkära som få – men uppenbarligen har den sistnämnda förmågor som PSG-stjärnan saknar.

Använder humor

Retorikexperten Anders Sigrell, som har analyserat deras tv-framträdanden för Sportbladets räkning, tror sig veta vilka.

– Pia har förmågan att uttrycka ett genuint engagemang. Man tvivlar inte en sekund på att hon faktiskt är så engagerad som hon ger uttryck för att vara. Sedan har hon förstått humorns betydelse, hur viktigt det är att våga försöka vara rolig. Då blir det trevligare att lyssna.

Har inte Zlatan den förmågan?

– Jo, han kan också vara spontan, men han ger inte ett intryck av att vara genuint engagerad. Han verkar snarare medietränad, han säger de saker han bör säga, säger Anders Sigrell.

Stor press

Efter segern mot Italien förra onsdagen berättade Sundhage att uppståndelse, kraven och intervjuerna ibland stiger henne över huvudet.

– Jag gör så gott jag kan när det gäller media. Jag försöker ställa upp så bra det går, men ibland är det en utmaning, sa hon då till Sportbladet.

Sigrell tycker inte att det märks i intervjuerna:

– Nej, hon verkar tycka att det är kul när hon står där och pratar. Det smittar också av sig. Som tittare tror man på att hon tycker det är himla roligt. Det är något som Zlatan inte alltid signalerar.

FAKTA

Retorik-experten om...

... Pia Sundhage i TV4-studion efter 5-0 mot Finland

Helhetsintryck: Hon utstrålar ett stort engagemang. Betonar ord på ett tydligt sätt. Det gör att man som tittare dras med.

Trovärdighet: Hon pratar fritt och har bergkoll på exakt allt hon säger. Hon säger saker som att: ”Ja, danskorna hade ju bara två avslut på mål i den matchen”. Hennes trovärdighet blir väldigt hög.

Karisma: Jobbar mycket med anekdoter. Hon berättar att Caroline Seger kom fram till henne efter matchen och skämtade om de fasta situationerna. Att de var dåliga i Algarve cup, men att de sparade allt till EM. Sedan skrattar hon ihjäl sig på ett sätt som smittar.

Återkommande ord/fraser:

Hon har ju det dialektala. Ord som ”gött”, ”tjat” och fraser som ”goa samspel”. Hon har en påtaglig dialekt som hon vågar leka med.

... Zlatan Ibrahimovic i TV4-studion efter 2-0 mot Färöarna

Helhetsintryck: Han visar ett svagare engagemang än Pia. Han suckar som att han är uttråkad och tänker: ”Vad gör jag här? Vad finns det för mening med det här?”. Han har en svagare framtoning än Pia.

Trovärdighet: Zlatan har en extremt hög trovärdighet eftersom han är den superstjärna han är och just att alla vet om det. Han har trovärdigheten redan innan han kommer till intervjun.

Karisma: Han ler mycket och det smittar av sig. Samtidigt har han en förmåga att hamna i försvarsposition, trots att laget vunnit.

Återkommande ord/fraser: Zlatan är en slipad medietalare. Han vet vad han ska säga, så ibland blir det mycket av samma vara.

... Erik Hamrén och hans brandtal till svenska folket

Helhetsintryck: Det här är ju ett tal, snarare än en intervju. Men det jag reagerar på är att han är så manusstyrd och tittar ner på sina punkter så mycket att han glömmer bort att titta folk i ögonen.

Trovärdighet: Han går med på motargument. Han säger att: ”Ja, det stämmer att vi inte släppt in så här mycket mål tidigare”. Att acceptera, och bemöta, motargument höjer trovärdigheten.

Karisma: Han är väldigt emotionell. Han är där för att prata till fansen. Han kan skita i dem fullständigt, men det gör han inte. Man blir uppslukad av hans tal, även om innan-tilläsningen stör väldigt mycket.

Återkommande ord/fraser:

Han har ett syfte: ”Tro på oss. Vi kämpar”. Det blir många slagord, men det bidrar också till trovärdigheten.