Sjögren: Ett hot mot fotbollen

Tyvärr är allt till salu i EM

Foto: BILDBYRÅN
FOTBOLL

En mäktig klacksektion som fyllde Gamla Ullevi med sång.

Ett långt supportertåg inför Sveriges semifinal mot Tyskland.

Båda två köpta av företag.

Båda två ett hot mot allt vackert med fotboll.

Sportbladets Patrik Sjögren.

Under EM har Uefa bokstavligt talat bombat arenorna med reklam. Allt är plåstrat med olika loggor och på podierna där spelarna sitter efter matcherna står flaskor med förbundets sponsorer vackert uppradade.

Allt väl med det. Fotboll handlar i dag om pengar och både spelare, klubblag och landslag är tapetserade med reklam. Men under EM har vi sett en ny, betydligt mer oroande, tendens.

Sjöng för båda lagen

Det började i Sveriges premiär mot Danmark när omkring en halvtimme var spelad. Då sög en sektion av läktaren in luft, reste sig upp och började sjunga till stöd för – båda lagen.

Det visade sig vara en PR-kupp av Uefas sponsor Hyundai. Det svenska PR-företaget biltillverkaren anlitat ville själva kalla det för en ”flash mob”. I verkligheten var det en sektion människor som mot betalning (gratis biljetter) gick med på att inkräkta på det allra heligaste på en fotbollsarena. Den genuina passionen.

Inför semifinalen mellan Sverige och Tyskland hände det igen. Sveriges ideella supporterorganisation Camp Sweden hade ingen möjlighet att återigen ordna en fanmarsch till arenan. Då klev en av sponsorerna (en betydligt mer behjärtansvärd sådan den här gången men fortfarande en samarbetspartner) in och tog över.

Längst fram i tåget placerades ett tiotal små flickor med rödfärgade, objektiva, tröjor och varsin ballong med samarbetspartnerns budskap. Ett grovt övertamp på allt som vi älskar med fotboll.

Allt till salu i EM

Att kommersiella företag inkräktar på fotbollsarenorna är inget jag har några problem med. Men när de inkräktar i supporterkulturen måste vi dra gränsen.

De får gärna dela ut tröjor med loggor, löpsedlar och annat. Men när de kliver in i supporterleden tränger de också ut något annat. Den genuina passionen. Den riktiga kärleken. Den äkta supportern.

När Hyundai-klacken drog i gång i EM-premiären med sin ”heja heja-sång” överröstade de alla som var där för att ge sina idoler sitt stöd. När den här Uefa-sponsorn ledde supportertåget försvann inte bara en stor del av stämningen utan också hela poängen med tåget. Den mäktiga maktdemonstrationen när tusentals fans sluter upp för att tillsammans demonstrera kärleken till ett lag och en sport. Utan något eget vinstintresse.

Tyvärr är allt till salu i EM. Det läskiga är inte vad det tillför. Utan vad det tränger bort.