”Zlatans image är att utmana”

Expert: Varumärket skadas inte av pistolfilmen

FOTBOLL

De starka reaktionerna fick Nike att dra tillbaka filmen där Zlatan poserar med en pistol.

Men bilderna på fotbolls- stjärnan med en gangsterpistol i händerna skadar inte Zlatan, tror varumärkesexperten Niklas Olovzon.

– Det är Zlatans image att utmana.

Foto: svenska fans
I Nike-filmen poserar Zlatan med en pistol. Men de kontroversiella bilderna skadar inte hans varumärke, tror experten.

I Nike-filmen från Zlatans garderob dyker landslagsstjärnan upp då och då, bland annat när han kramar sin hund.

Men också när han poserar med en stor pistol, en Desert Eagle, gör mantelrörelse med den och siktar in i kameran med den.

Skadar inte varumärket

Efter tittarnas reaktioner har nu filmen tagits bort av Zlatans sponsor Nike, men Niklas Olovzon, som arbetar med idrottsmäns varumärken, tror inte att filmen skadar Zlatans varumärke.

– Jag tror inte det påverkar minsta lilla. Varumärken påverkas inte sådär snabbt, de byggs upp under lång tid och är mer beständiga än så, säger han.

Sponsring av individuella idrottsstjärnor är relativt nytt i Sverige, men i takt med att samhället förändras och konkurrensen mellan företagen blir hårdare, kommer fler och fler idrottare bli egna varumärken, tror Niklas Olovzon.

Stor skandal krävs

Men för att ett de ska ta skada så måste personen i fråga göra något mycket mer allvarligt än vad Zlatan gjort och gärna i ett privat sammanhang. Eller så måste man uppträda dåligt under en längre tid, till exempel dopa sig.

– Det här faller inte in under någon av de kategorierna. Det här är gjort i ett kommersiellt sammanhang med, som jag ser det, glimten i ögat. Sedan är det klart att det alltid finns folk som tar illa vid sig.

– De starkaste varumärkena är de som vågar utmana och det är också Zlatans grej. Det är hans image att våga utmana, säger Niklas Olovzon.

ARTIKELN HANDLAR OM