Intäkterna minskar – ingen oro i AIK

VD: ”Jämför äpplen med äpplen”

FOTBOLL

De totala intäkterna har minskat.

Men AIK är knappast oroliga över situationen.

– Jag tycker att det är viktigt att man jämför äpplen med äpplen, säger klubbens vd Thomas Edselius till Sportbladet.

AIK Fotboll AB släppte häromdagen sin rapport för kvartal ett och två. Den senare, Q2, uppvisar siffror som Fotbolldirekt menar hade varit ”en katastrof” om H&M hade släppt en rapport av liknande slag.

Jämför man med samma kvartal förra året har nämligen AIK-intäkterna minskat med 25 procent, trots att antalet säsongskort ökat.

”Det kan vara så illa att den stora satsningen på hårt rabatterade årskort har slagit sönder försäljningen av dyrare enstaka biljetter. Det är tragiskt, då det är sällanbesökarna som är det enda kundsegment som går att öka ordentligt och där man också kan ta bra betalt.”, skriver Dan Persson på Fotbolldirekt.

"Skulle inte bli förvånad..."

Skribenten menar dock att skon klämmer i hela Allsvenskan.

”Fjolårets uppgång, då både Friends Arena och Tele2 som nya arenor attraherade sig självt, är nu borta och alla negativa skriverier om Friends tillsammans med bengaler, upplevd oro att gå på fotboll efter Helsingborgstragedin och konkurrensen från VM gör det svårt”

När Sportbladet ringer upp AIK:s vd Thomas Edselius är han lika lugn som bestämd.

– Jag såg den artikeln och tycker att det är viktigt att man jämför äpplen med äpplen. Förra året spelades derbyt under kvartal 2, nu under kvartal 3. Vidare har vi gjort två stora spelarförsäljningar som kommer in under kvartal 3 och inte minst möter vi Malmö FF under hösten som, om den nuvarande tabellplacering håller i sig, blir en ren seriefinal med stora intäkter som följd. Jag skulle inte bli förvånad om vi når upp i närheten av förra årets publiksnitt.

– Sedan är marknadsintäkter periodiserade lite annorlunda i år kontra förra året. Nu fakturerar vi dem under respektive period, vilket i sig innebär att marknadsintäkter inte minskar på helåret.

"Varit lite orättvisa"

Edselius fortsätter:

– Dessutom hade vi i fjol en upphaussad premiär med över 43 000 åskådare, det hade vi inte i år. Sen kan jag tycka att de negativa skriverierna om Friends, där allt framställs negativt, varit lite orättvisa och det går ju ut över oss.

Men tror du att svensk fotboll står inför stora problem rent kommersiellt?

– Tvärtom. Titta på VM och intresset som fanns där. Intresset för fotboll blir bara större och då är det upp till alla klubbar i serien att göra produkten Allsvenskan ännu mer attraktiv.

Och för AIK som klubb – vilka åtgärder kan vidtas för att locka fler till matcherna?

– Vi är absolut inte oroliga över intäkterna, men det finns alltid flera saker man kan göra. Vi kan se till att själva matcharrangemanget funkar bra –och på sätt hela upplevelsen – och ständigt jobba med att förbättra kommunikationen till och från arenan. Den blir bättre för varje år.

ARTIKELN HANDLAR OM