100 miljoner kronor per år

Malmö FF:s nya avtal kan bli ett miljardklipp: Största någonsin

Från fiasko - till jubel i Europa?
FOTBOLL

MALMÖ

Malmö FF:s samarbetsavtal med IMG kan bli ett miljardklipp.

Ett engelskt analysföretag värderade i höstas varumärket MFF till 250 miljoner kronor.

- Det här avtalet vida överstiger de pengarna, säger Bengt Madsen.

Foto: Foto: Lennart Månsson/Bildbyrån
stort MFF:s ordförande Bengt Madsen och IMG:s vice vd Christian Pirzer presenterade i går ett "stort" avtal.

Från och med förste januari och 13 år framåt ska det internationella marketingföretaget IMG sälja MFF med provision på den förväntade vinsten. IMG garanterar under dessa år en minimiinkomst för MFF.

- Det är en årlig garanti i pengar, i miljoner räknat, och den är naturligtvis mer än vad vi själv dragit in, säger Malmös ordförande Bengt Madsen.

I år hamnar MFF:s sponsorsintäkter på i runda tal 35 miljoner kronor. Amorteringar, räntor och drift av den nya arenan som ska stå klar 2009 bör åtminstone hamna i storleksordningen 20 miljoner kronor per år. IMG:s garanti bör därför vara minst 50 miljoner årligen.

- Garantin räcker mer än väl till att driva arenan i tio år. IMG räknar dessutom med att sälja för betydligt mer än vad vi gör, säger Bengt Madsen.

Byggföretaget Peab, MFF och Pålsson teknik bildar ett fastighetsbolag som ska äga den nya arenan. Aktiekapitalet är 100 miljoner kronor, varav MFF satsar tio.

- Bolaget hyr sen ut lokaler till som exempel ett möjligt idrottsmedicinskt center eller en sportbutik. Allting annat som loger, sittplatser, reklamrätt och rätt till restaurangverksamhet hyr MFF. Det betalar vi för, säger Bengt Madsen.

Störst i MFF:s historia

Som kallar avtalet med IMG för det största som hänt i MFF:s historia.

- Det avtal vi nu har gjort är enligt vår uppfattning det längsta och största i svensk fotbolls historia. Jag tror inte jag tar i om jag säger svensk idrottshistoria, säger Bengt Madsen.

IMG har liknande samarbetsavtal med de tyska klubbarna FC Köln, VFL Wolfsburg och 1860 München. Klubbar med nya arenor, vilket är en förutsättning för IMG:s intresse. Enligt Christian Pirzer, affärsutvecklingschef i Europa för IMG, har exempelvis Kölns intäkter fyrdubblats av samarbetet.

- Vi har varit lite mer modesta i vår kalkyl. Om det nu inte går att öka med tre fyra gånger, hur ser det ut om vi ökar med 50 procent, 75 procent eller 100 procent? Bortsett från att vi säkerställer ekonomin för ett nytt stadion kommer vi också att få mer pengar för utveckling av det vi är bäst på - fotboll, säger Bengt Madsen.

Får inte bli naiva...

En klubb med mycket pengar lockar spelare och agenter som vill plocka pengarna till sina plånböcker.

- När det gäller att köpa spelare eller tjänster tenderar stora inkomster att pressa upp priset. Jag hoppas att vi är tillräckligt kloka att inse att vi inte ska slänga ut de här pengarna på tokiga värvningar och höja löner för befintliga spelare. Det hjälper ju inte oss.

Anledningen till affärssamarbetet är dels att IMG ser MFF som Skandinaviens intressantaste partner, dels att MFF inte anser sig ha förutsättning att självt nå fler sponsorer än man gör i dag.

Stefan Alfelt