Taktiken var fel redan från start

FOTBOLL

Att Kentaro köpte rättigheterna liknar mest ett bulvanköp. För det är förfarande Rune Hauges som förhandlar. Något Lars-Åke Lagrell tycker är helt i sin ordning.

Det är obegripligt att tv-förhandlingarna om ppv-avtalet ännu inte är klara.

Det är så obegripligt att snart begriper vi att det inte blir något avtal.

Vad vi redan nu begriper är att det är girigheten som gjort att förhandlingarna om ett nytt tv-avtal för svensk fotboll utvecklats till en historia som om den inträffat i vanligt affärsverksamhet resulterat i sparkade direktörer och misstankar om ekonomisk brottslighet.

När pay-per-view-fotboll började sändas i Sverige var det under tittarmotstånd. Men plötsligt snackade fans om comhem och Canal Digital och för fans i förskingringen blev matcherna veckans höjdpunkt.

Den produkt som fick namnet Säsongskortet blev ett begrepp, ett varumärke.

Nu hänger varumärket på sne och jag säger bara, skyll inte på tv.

Hade Lars-Åke Lagrell inte drabbats av penningsjuka och gett den norske agenten Rune Hauge fullt mandat att utan insyn från övriga fotbolls-Sverige förhandla om avtalet hade avtalet varit klart för nästan ett år sedan.

Att sälja ppv-rätten enskilt till de som har möjlighet att visa matcherna, dvs kabelbolagen comhem och UPC och satellitoperatören Canal Digital är en obegriplig Rune Hauge-taktik. Inget av dessa företag har ensamma varken ekonomi eller logistik.

Det bästa för tittarna är att ett bolag, typ Canal+ eller Viasat fungerar som grindvakt, köper, administrerar och vidareförsäljer.

Kontakter har tagits, men alla tv-bolag är trötta på Rune Hauges och Kentaros egen variant av filmen "Wall street".

Blir det avtal blir det med start efter VM. Då kan de inblande med tal om omstart rädda ansiktet internt. Hos oss tittare har Lagrell och hans kumpaner för evigt förlorat det.

Frank Östergren

ARTIKELN HANDLAR OM