Värdet: 150 milj

Ett namnbyte kan ge klirr i kassan: Vi behöver pengarna

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX
Allsvenskans namn går att sälja – förmodligen ganska dyrt också.
FOTBOLL

Elva av klubbarna öppnar för att sälja ut allsvenskan.

Enligt varumärkesexperten Carl Thorfinn kan ett namnbyte ge 150 miljoner per år till klubbarna.

– De inkomster vi kan få in för att bli mer konkurrenskraftiga ska vi försöka få in, säger Kalmars ordförande Johnny Petersson.

Danmark och Norge har gjort det – sålt namnet på sin högsta fotbollsliga till ett företag.

Nu kan Sverige följa efter. Sportbladets granskning visar att elva av de allsvenska klubbarna kan tänka sig att sälja allsvenskan för att öka sina intäkter och göra svensk fotboll mer konkurrenskraftig.

– Det blir svårare och svårare att konkurrera ekonomiskt och vi behöver de pengarna vi kan få, det är så fotbollen funkar. Fram-förallt handlar det om konkurrensen med Danmark och Norge, säger Helsingborgs vd Paul Myllenberg.

”Ett starkt varumärke”

Hur mycket pengar en försäljning av rättigheterna till namnet kan generera är oklart. Men enligt Carl Thorfinn, affärsjurist och varumärkesexpert på företaget Acco, kan det röra sig om uppemot 150 miljoner per år.

– Det går inte prata om ett fast värde, värdet är det någon har lust att betala. Men en varumärkeslicensiering brukar ligga på mellan två och sju procent av omsättningen. Allsvenskan är ett så pass starkt varumärke och exponeras väldigt flitigt så det bör det bli mer, kanske 10–15 procent.

2007 omsatte de allsvenska klubbarna ganska exakt en miljard kronor ...

– Ja, då bör det alltså landa på mellan 100 och 150 miljoner per år. Som en hypotes låter det ganska rimligt. Samtidigt kan det uppstå vissa problem. Skulle allsvenskan heta Volvo-allsvenskan kan ju inte en enskild klubb vara sponsrad av till exempelvis Wolksvagen. Det kan göra att klubbarnas egna sponsorintäkter blir någotmindre, att de begränsar sig där. Sen har oberoendet ett pris i sig, särskilt i ett land som Sverige där fotbollen är en folkrörelse på ett helt annat sätt än utomlands, jag tror att det är svårare för ett sponsrande företag att få genomslag här.

Malmö FF:s vd Pelle Svensson är inne på samma linje.

– Frågan hur mycket pengar det handlar om, det finns trots allt ett visst värde i att vi har ett klassiskt namn som allsvenskan.