”Sluta satsa på folk som äter popcorn”

Känd idrottsforskare dömer ut förbundets strategi

FOTBOLL

De allsvenska fansen protesterar mot bristande inflytande och fotbollsförbundets strategi att satsa på andra åskådargrupper för att vända den negativa publiktrenden.

De får nu stöd av en känd norsk idrottsforskare som studerat samma fenomen som nu sker i Sverige.

– Fansen är kunder men långt viktigare är stämningen de skapar som är en del av produkten som övriga åskådare köper, säger Arve Hjelseth, idrottsforskare vid institutionen för sociologi och statsvetenskap vid NTNU i Trondheim.

Djurgårdens supporterförening Järnkaminerna protesterade i går i ett öppet brev mot Svenska fotbollförbundet (SvFF) och Svensk Elitfotbolls (SEF) metoder för att vända den negativa publiktrenden i allsvenskan. Fansen kräver bland annat mer inflytande, fasta matchdagar och en bättre dialog.

Fansen en del av produkten

De får nu stöd av forskaren Arve Hjelseth som specialiserat sig på fotboll och supporterkultur och studerat precis samma fenomen inom norsk fotboll.

– Man måste kommunicera med supportrarna om matcharrangemang. Supportrarna är långt mer än kunder, de är en del av klubben och en del av produkten som säljs, säger Hjelseth.

Järnkaminerna skriver i sitt öppna brev att det är fansen som lockar övrig publik samtidigt som både SvFF och SEF istället framhåller barnfamiljerna som den kanske viktigaste målgruppen i framtiden. Något Hjelseth helt dömer ut.

Dömer ut förbundet

– Om de tror att det kommer att få mer publik till matcherna genom att satsa på barn och vuxna som sitter still och äter popcorn tror jag inte de förstår vad det karakteristiska för fotbollen består av. Fotboll är inte en biofilm utan publiken går på fotboll med helt andra förväntningar än om de ska se andra trendigare sporter som till exempel beachvolleyboll. Fotboll är inte trendigt men bärs upp av klubbens identitet och traditioner. Barnen vill självklart ha popcorn men fascineras också av atmosfären, spontaniteten och de visuella arrangemang (tifo) som fotbollen består av.

”Atmosfären är publikens verk”

Hjelseths råd till de styrande inom den allsvenska fotbollen är glasklart. Satsa på fotbollen, dra ner på kringarrangemangen och låt supportrarna locka övriga åskådare.

– Använd supportrarna istället för att se dem som en grupp som motsätter sig fotbollens intressen. Fansen är kunder men långt viktigare är stämningen de skapar som är en del av produkten som övriga åskådare köper. Låt atmosfären på matchen växa fram spontant och tro inte att det blir bättre om publiken regisseras av arrangören. En god fotbollsatmosfär är publikens eget verk. Det var en av slutsatserna i ett stort norsk publikprojekt som genomfördes 2003. Förslagen ledde sedan till nära en fördubbling av åskådarna.

ARTIKELN HANDLAR OM