”Sluta satsa på folk som äter popcorn”

Känd idrottsforskare dömer ut förbundets strategi

FOTBOLL

De allsvenska fansen protesterar mot bristande inflytande och fotbollsförbundets strategi att satsa på andra åskådargrupper för att vända den negativa publiktrenden.

De får nu stöd av en känd norsk idrottsforskare som studerat samma fenomen som nu sker i Sverige.

– Fansen är kunder men långt viktigare är stämningen de skapar som är en del av produkten som övriga åskådare köper, säger Arve Hjelseth, idrottsforskare vid institutionen för sociologi och statsvetenskap vid NTNU i Trondheim.

Djurgårdens supporterförening Järnkaminerna protesterade i går i ett öppet brev mot Svenska fotbollförbundet (SvFF) och Svensk Elitfotbolls (SEF) metoder för att vända den negativa publiktrenden i allsvenskan. Fansen kräver bland annat mer inflytande, fasta matchdagar och en bättre dialog.

Fansen en del av produkten

De får nu stöd av forskaren Arve Hjelseth som specialiserat sig på fotboll och supporterkultur och studerat precis samma fenomen inom norsk fotboll.

– Man måste kommunicera med supportrarna om matcharrangemang. Supportrarna är långt mer än kunder, de är en del av klubben och en del av produkten som säljs, säger Hjelseth.

Järnkaminerna skriver i sitt öppna brev att det är fansen som lockar övrig publik samtidigt som både SvFF och SEF istället framhåller barnfamiljerna som den kanske viktigaste målgruppen i framtiden. Något Hjelseth helt dömer ut.

Dömer ut förbundet

– Om de tror att det kommer att få mer publik till matcherna genom att satsa på barn och vuxna som sitter still och äter popcorn tror jag inte de förstår vad det karakteristiska för fotbollen består av. Fotboll är inte en biofilm utan publiken går på fotboll med helt andra förväntningar än om de ska se andra trendigare sporter som till exempel beachvolleyboll. Fotboll är inte trendigt men bärs upp av klubbens identitet och traditioner. Barnen vill självklart ha popcorn men fascineras också av atmosfären, spontaniteten och de visuella arrangemang (tifo) som fotbollen består av.

”Atmosfären är publikens verk”

Hjelseths råd till de styrande inom den allsvenska fotbollen är glasklart. Satsa på fotbollen, dra ner på kringarrangemangen och låt supportrarna locka övriga åskådare.

– Använd supportrarna istället för att se dem som en grupp som motsätter sig fotbollens intressen. Fansen är kunder men långt viktigare är stämningen de skapar som är en del av produkten som övriga åskådare köper. Låt atmosfären på matchen växa fram spontant och tro inte att det blir bättre om publiken regisseras av arrangören. En god fotbollsatmosfär är publikens eget verk. Det var en av slutsatserna i ett stort norsk publikprojekt som genomfördes 2003. Förslagen ledde sedan till nära en fördubbling av åskådarna.

FAKTA

Fakta:

Namn: Arve Hjelseth

Tjänst: Idrottsforskare vid institutionen för sociologi och statsvetenskap vid NTNU i Trondheim.

Inriktning: Idrott och supporterkultur, kommersialiseringen av fotbollen och idrotten.

Annan fakta:

Har skrivit en omfattande doktorsavhandling om fotbollens modernisering och kommersialisering. Bland annat om problemen som uppstår när fotbollens ”myndigheter” och anhängare har motsatta intressen som sponsorers utrymme och TV-bolagens påverkan på matchdatum.

Medverkat i en bok om fotboll och huliganism med inriktning på hur norsk fotboll förenar olika publikgruppers behov.

Hjelseths råd till fotbollsförbundet:

1. Tydliga regler som fastslår en viss standard på arenan och andra faciliteter för att attrahera en bred publik.

2.Kommunicera med supportrarna och låt dem ha inflytande i matcharrangemang, placering av olika publiksektioner på stadion, biljettpriset och matchritualer. Se supportrarna som en speciell typ av kunder och värdera dem lika högt som sponsorerna.

3.Kommunicera med supportrarna för att motverka våldsproblem och huliganism.

4.Försök få den vanliga åskådaren som ser 3-4 matcher varje år att köpa säsongskort. Dessa grupper består både av barn och vuxna men tänk inte barnfamiljer som en speciell grupp med särskilda intressen. Att vara intresserad av fotboll är en förutsättning för att gå på en fotbollsmatch.

5. Bygg klubbens identitet. Det främsta skälet till att människor går på fotboll är för att de stödjer ett lag. Det finns undantag som VM och Champions League, men den svenska och norska fotbollen är en bra bit bort från den glamour som omger de turneringarna.

ARTIKELN HANDLAR OM