Lösningen på publikkrisen

Satsning för 4,6 miljoner ska göra allsvenska biljetter billigare

Foto: Foto: BILDBYRÅN
Storpublik Matchen på Strandvallen mellan Mjällby och Malmö FF var nästintill slutsåld. Nu gör SEF vad de kan för att öka publiktillströmningen i allsvenskan.
FOTBOLL

Svensk Elitfotboll ska vända publikkrisen i allsvenskan.

4,6 miljoner pumpas in, bara under hösten, i tre stora kampanjer för att locka publiken tillbaka till arenorna.

– Det här är inga pengar man snyter sig i näsan med, säger SEF:s generalsekreterare Tommy Theorin.

Svensk Elitfotboll (SEF) och de allsvenska klubbarna höll nyligen ett möte för att diskutera hur den allsvenska publikkrisen ska kunna stoppas. En kris som enligt uppskattningar bara under våren har kostat klubbarna runt 40 miljoner kronor.

Sportbladet kan nu avslöja de fyra punkter som ska rädda allsvenskan.

”Vända trenden”

Det gemensamma är att det genom kampanjer ska bli billigare att gå på fotboll.

– Meningen är att plana ut och vända trenden. Det här är ett stöd till våra klubbar så att de inte ska behöva lägga ner kostnader utan kan kraftsamla och koncentrera sig på lokala evenemang, säger Tommy Theorin.

Åtgärdspaketet gäller bara för höstens säsong och kommer totalt att kosta 4,6 miljoner. Bland annat satsas tre miljoner i en stor kampanj för att marknadsföra allsvenskan.

– Det här är inga pengar man snyter sig i näsan med. Det är relativt stora pengar vi talar om, säger Theorin.

Målet: Utsålt

Ytterligare 1,5 miljoner kommer att läggas i en pott för att locka klubbarna att dra mer publik. Pengarna ingår i en kampanj kallad ”Fullt Hus” som innebär att varje klubb som lyckas sälja ut sin arena vid en hemmamatch får ta del av pengarna.

– Vill man så lyfter man de här pengarna. Jag ser inget annat än att varje klubb ska kunna dra så mycket folk, säger Theorin.

Ingen hänsyn tas dock till arenans storlek. Gais måste sälja ut Gamla Ullevi (19 000 platser) samtidigt som det för Mjällby räcker att fylla Strandvallens 7 500 stolar.

– Det är upp till varje klubb. Men samtidigt kan det vara lättare för Gais i vissa matcher att dra 19 000 än det är för Mjällby att få in 7 000.

FAKTA

SÅ HÄR SKA PUBLIKEN LOCKAS TILL ALLSVENSKAN

Kampanj Fullt Hus

Varje lag ska arrangera en hemmamatch där de drar fullt hus. Om laget lyckas får de ta del av en pott på 1,6 miljoner finansierat av Svensk Elitfotboll, Svenska Fotbollförbundet och Svenska Spel.

Spelkortskampanj

Samtliga 1,5 miljoner Svenska Spel-kunder med spelkort kommer att erbjudas rabatterade priser på allsvenska matcher.

Marknadsföring

2 700 reklamtavlor över Sverige kläs med budskapet ”ta med en vän”. Kampanjen ska även lanseras på Twitter och Facebook till en total kostnad av tre miljoner kronor.

Fast spelprogram

Efter påtryckningar, inte minst från fans, har nästintill hela höstens spelprogram redan nu spikats.