Robert Laul: Profilerna lyfter allsvenskan – men det vill inte klubbarna förstå

FOTBOLL

Resultaten uteblir, planerna är dåliga och ekonomin körd i botten. Det går att skapa positivt drag kring en fotbollsklubb ändå.

Genom profiler.

De behöver inte ens vara särskilt bra på fotboll.

Fotboll är världens största idrott och vårt land är inget undantag: enligt en färsk Sifo-undersökning är fotboll svenskarnas förstasport. Det innebär att allsvenska föreningar har en gräddfil till såväl lokalpressens som riksmediernas bästa publiceringsytor även om laget ligger sist i serien och har en kohage till gräsplan.

Tyvärr är klubbarna inte särskilt drivna på att leverera spännande uttalanden – eller kommunikation med supportrarna som det egentligen handlar om. Stora föreningar som Djurgården vill hellre att spelare och ledare kommunicerar via egna hemsidan som endast bokstavstrogna följer. I spetsen går Svenska Fotbollförbundet som nyligen skickade fram ex-kaptenen Lars Lagerbäck att kommentera den heta frågan om tränarutbildning. Men i stället för att ge en ”exklusiv intervju” till tidningen som drev debatten sattes Lagerbäck att författa en oändligt lång och svårforcerad partsinlaga på förbundets osexiga hemsida.

Fortsätt snacka, Martin!

Det gläder mig att profiler som Lasse Nilsson och Martin Mutumba har hittat hem till allsvenskan igen. Framför allt ”M9” som 2009 var allsvenskans största profil med en tatuering det pratas om än i dag. Å andra sidan gör det mig ledsen att Martin egentligen inte vill snacka med journalister: ”Jag vill inte vara en mediehora”, tycks han tänka. Att inte AIK, Sveriges största fotbollsklubb, förklarar värdet av positiv publicitet för sina spelare är en gåta 2011.

Negativ publicitet kommer du aldrig ifrån, den positiva kan klubbarna bättre styra och ju fler positiva artiklar de får ut, desto positivare blir helhetsbilden av föreningen.

Det känns ibland som att fotbollen är ensam i Sverige om att inte förstå detta vilket är ett problem som till sist landar på Sef-konsulten Lars-Christer Olssons bord.

Olssons viktigaste uppgift, enligt honom själv, är att försöka få föreningarna att dra åt samma håll. Något som tycks gå så där: nyligen blev det klart att Svensk elitfotboll (Sef) inte förlänger sitt centrala medieavtal med Sportbladet. Ett par storklubbar vill teckna enskilda avtal med andra bolag för att tjäna några kronor extra med resultatet att mindre föreningar står utanför allt. För Olssons linje var det ett steg i fel riktning.

Lysande idé – som nobbades

En idé Sportbladets marknadsavdelning lanserade var att samtliga tränare offentliggör startelvan kvällen före match. Sedan kan tidningar och TV analysera och spekulera kring elvorna med fakta i ryggen. Resultatet hade blivit en mer intressanta förhandsartiklar för supportrarna och därmed ett större intresse. Förutsättningarna hade varit samma för alla lag. Men eftersom svenska fotbollstränare emellanåt är mer allvarstyngda och konservativa än katolska präster blev det blankt nej.

Loosen up, Lasses.

ARTIKELN HANDLAR OM