Sponsorn: ”Värdet på Allsvenskan sjunker”

Åbros vd osäker på framtiden

Foto: Foto: BILDBYRÅN
ÅBRO PÅ TRÖJAN AIK har i flera år haft Åbro som huvudsponsor på matchtröjan. Men nu kan bryggerijätten hoppa av samarbetet.
FOTBOLL

Åbro och AIK har samarbetat sedan början på 90-talet.

Men efter dödsmisshandeln i Helsingborg tvekar huvudsponsorn på förlängt avtal.

– Vi vill inte överge fotbollen, men det här är ett rejält bakslag, säger vd:n Henrik Dunge till Dagens Industri.

Söndagens tragiska händelse i centrala Helsingborg har kastat skugga över Fotbollssverige. En 43-årig fyrbarnspappa misshandlades till döds för att han höll på fel lag, för att han åkt ner till en allsvensk premiär i syfte att stötta sitt Djurgården mot Helsingborgs IF. I sorgstormens öga står sponsorer till de allsvenska klubbarna, däribland AIK:s samarbetspartner Åbro - Sveriges äldsta familjebryggeri grundat 1856. Ända sedan början på 90-talet har Åbro sponsrat ”Gnaget” - men efter söndagens dödsmisshandel börjar huvudsponsorn fundera över framtiden.

 – Vi har varit med i många år och jobbar med de här bitarna, och det har gått framåt mycket när det gäller läktarvåldet. Men tyvärr blir det bakslag på bakslag och det här som hände i söndags gör att värdet på Allsvenskan - och intresset från företag att vara med - sjunker ganska kraftigt, säger Åbros vd Henrik Dunge till Dagens Industri.

”Tror att många börjar fundera”

Dagen efter hemskheten i Helsingborg tog AIK emot IFK Göteborg på Friends Arena. Inbitna hemmasupportrar hade gjort sitt bästa för att trissa upp stämningen inför matchen, men mycket kom förstås att handla om supportern som förlorat sitt liv. En tyst minut före avspark och en respektfull banderoll som önskade en vila i frid bådade gott - men när Stockholmspolisen uppgav att en nioåring träffats av en bengal var det som att allt var tillbaka på ruta ett. I och med att dessa uppgifter dementerats är det dock söndagens dödsmisshandel som får Dunge att tveka på förlängning av avtalet som löper ut nästa år mellan hans Åbro och AIK. Ur hans synvinkel är det fler som fått kalla fötter.

 – Jag tror att många företag börjar fundera på om man vill vara med, säger han.

Vill inte överge fotbollen

Annorlunda var förstås tongångarna när AIK och Åbro tecknade nytt för tre år sedan och Dunge hyllade AIK som det allsvenska lag som syns mest i medierna. Han kallade publiken för Sveriges trognaste och menade att en förutsättning för samarbetsavtalet var att klubben tog ett stort ansvar för både ungdomar och supporterrelaterade frågor. Tillsammans hade AIK och Åbro tillsatt en befattning som arbetade för en positiv supporterkultur och sund värdegrund. Kanske är det känslan att allt var förgäves som gör att Dunge tvekar inför framtiden.

 – Vi vill inte överge fotbollen men det här är ett rejält bakslag. Det är trist och hemskt.

FAKTA

Viktigaste intäkter för allsvenska klubbar

Matchdagsintäkter (biljettförsäljning och övrig försäljning på arenan)

Sändningsintäkter (TV-avtal)

Kommersiella intäkter (bl.a. sponsorer)

Källa: Svensk Elitfotboll.

ARTIKELN HANDLAR OM