”Det är viktigt för vår överlevnad”

Elfsborg storsatsar på samhällsarbete: ”En god kraft”

Kan ge hård valuta Elfsborgs mjuka satsning kan på sikt ge pengar i form av nya sponsorer som lockas av klubbens samhällsarbete.
FOTBOLL

Elfsborg sjösätter en stor samhällssatsning ”Vi tillsammans”.

Värdegrundsarbetets fördelar är mjuka, men kan på sikt ge hård valuta.

– Omsätter vi 90 miljoner i dag så strävar vi mot 150–200 miljoner kronor. Nu finns det ingen som ­inte kan ha argument för att vara med och satsa på Elfsborg, säger klubb­chefen Stefan Andreasson.

Efter flera års arbete med spridda samhälls/ungdomsprojekt har IF Elfsborg skapat struktur och ­rutiner kring sitt värdegrundsarbete.

Satsningen mot ungdomar, supportrar och samhälle samlas under en ny ­organisation och får namnet ”Vi tillsammans”.

Finansiärer delaktiga

Eftersom det innefattar alla tillsammans kommer IF Elfsborg också välkomna flickor i sin verksamhet – ­rena flicklag har tidigare saknats.

Med en organiserad plattform för hur klubben arbetar och tar sitt samhälls­ansvar stärker Elfsborg sitt ­varumärke.

Det kommer att gynna Sjuhärad.

Det kommer också att gynna Elfsborg ekonomiskt på sikt.

Flera av klubbens sedan tidigare kända privata ­finansiärer är delaktiga i satsningen.

– Jag lägger mina privata beskattade pengar och har ingen kommersiell nytta av det. Jag har i huvudsak lånat ut pengar till spelarköp och det mesta har jag fått till­baka. Här lånar jag inte ut pengar, de här pengarna ska jag inte ha tillbaka. Detta är något annat, säger affärsmannen Svante Elfving.

”Viktigt för Elfsborgs överlevnad”

Elfving påpekar också;

– Det finns också en ­nytta för varumärket Elfsborg. Det är klart att det blir mer intressant för sponsorer, detta är en god kraft och det vill vi förknippas med.

Olle Blomqvist, Ellos grundare:

– Jag tror att det är väldigt viktigt för Elfsborgs överlevnad. Jag har själv blivit jagad som sponsor och alla vill ha pengar. Men vad får jag för pengarna? Den här satsningen som samverkar med de tankar som finns ­inom företagen.

”Ännu tydligare”

Klubbchefen Stefan Andreasson var i går mycket glad för att kunna presentera den nya satsningen.

– Vi skapar en organisation som handlar om att ­göra Elfsborg bättre, vi vill verkligen ta ett socialt ­ansvar och nu ska vi bli ­ännu tydligare, säger Stefan ­Andreasson.

Detta är Elfsborgs nya storsatsning

Det är en satsning som organiseras i klubben och är långsiktig.

Den består av tre områden: Camp Elfsborg (ungdomssatsning/bredd­idrott i området), samhälle och supporter.

De sociala engagemanget innefattar bland annat besök i skolor i Borås, i fjol besökte spelare och ledare 38 mellanstadieklasser och talade om värdegrunden och hur man beter sig mot sina medmänniskor.

Dialogen med supportrarna, supporterförerningen Guliganerna, är tajt och Elfsborg leder seminarium Fotboll för alla, mot rasism.