VÄGEN TILL 16:E GULDET

Det moderna spelet
Ungdomarna Nätverket ”Det här är ett delmål – vi ska vinna fler titlar”

Foto: jimmy wixtröm
Inför säsongen 2010 stod laget och föreningen Malmö FF vid ett vägskäl. Då formulerade man målsättningen som blev nyckeln till framgångarna.
FOTBOLL

MALMÖ. – Vi kan och vi vill vinna.

En självklar inställning för ett allsvenskt fotbollslag med ambitioner kan man tycka, men det var just detta som Malmös spelare och ledare samman-fattade sin inställning med inför årets säsong.

Det fanns all anledning till att precisera målsättningen.

Efter två säsonger med ofta fantastiskt spel utan resultat stod klubben vid ett vägskäl. Skulle man våga fortsätta spela vad de flesta ser som rolig fotboll eller skulle man gå över till svenskt resultatbaserad inställning att vinna på motståndares misstag?

MFF valde att tro på sig själva.

– Vi har spelat en attraktiv fotboll och det sportsliga har också lyckats. Det är inte ofta det sker, säger Hasse Borg.

Mannen som värvat samtliga i dagens guldlag. Han som byggde upp MFF till vad klubben är i dag och som ändå blev en av syndabockarna för de uteblivna resultaten efter guldet 2004.

Ett guld som format dagens framtidstroende MFF tack vare de erfarenheter det gav.

”Allt var uppnått”

– Mitt första år i MFF-styrelsen var 2004 då vi vann guld efter 16 år men det var precis som att det tog slut där. Allt var uppnått. Etablerade lag blir aldrig nöjda. De vinner, firar och jobbar vidare. Det måste vi etablera nu, säger nuvarande ordföranden Håkan Jeppsson med en segeröl i näven.

MFF jagade länge i skuggan av Helsingborgs fantastiska vårsäsong.

Suveräna innermittfältsduon Wilton Figueiredo och Ivo Pekalski, blixtrande snabbe anfallaren Daniel Larsson, mittbacksstrategen Daniel Andersson och lugne målvakten Johan Dahlin skapade en trygghet i det talangfulla Malmölaget som inte bara vågade spela ut utan även det här året fick utdelning i mål.

MFF är laget som mest av alla spelat sitt eget spel i match efter match utan att bry sig om hur motståndaren agerar.

– Vi har ett jättebra lag i dag men vi vet inte vad som händer i december. Vi kan inte tacka nej om stora klubbar kommer och erbjuder mycket pengar, säger Hasse Borg.

Det är där MFF är nu efter guldet.

I framtiden.

Logiskt sett har man inte råd till en Champions League-satsning.

– Det kanske är bra. Får vi ett gäng som verkligen håller ihop blir det fan så mycket bättre. Jag har varit med ett antal år och ibland var det som att det var ett antal lag som sprang in på planen. Det var grupperingar och kemi som inte stämde, säger styrelseledamoten Erling Pålsson som äger 25 procent av Swedbank stadion och är mannen som födde idén till Malmös sponsororganisation Nätverket.

När Nätverket startades hade MFF omkring fem miljoner kronor i sponsorintäkter. I år drog man in mellan 60 och 70 miljoner.

– Med ett hårt och aktivt arbete ska vi lätt kunna plocka in 25–30 miljoner till. Det gäller att komma bort från ordet sponsring. Vi måste hitta ett reklamvärde för företagen. Det ska inte kosta någonting att vara med i Nätverket, det ska företagen tjäna på genom rätt affärer. En affärsmöjlighet i gruppen, säger Pålsson.

Fest nu – sedan fortsätter jobbet

MFF vinner guldet tack vare prestationer av många väldigt unga spelare: Guillermo Molins, Jiloan Hamad, Ivo Pekalski, Pontus Jansson, Agon Mehmeti ger ett snitt på runt 20 år – och resten av truppen är inte heller precis lastgammal.

Sättet man vunnit på är Malmös verkliga framtidshopp. Ett modernt spel med mycket bollinnehav och fart i såväl löpningar som bolltempo.

– Vi firar nu, spelarna ska ha semester, men klubben, företaget, föreningen Malmö FF ska jobba vidare. Det här är ett delmål. Vi ska vinna titlar. Förberedelserna för 2011, allsvenskan, Europa, börjar nu. Det är inte så att vi ska ha två månaders champagnedrickande nu.

– Jag vill att vi etablerar en vinnarkultur och en organisation så att man inte bara ser MFF som ett steg på vägen ut i Europa utan att man vill vara med här och vinna. Du ska alltid vilja vara bäst. Men man måste ha en bred trupp. Jag tycker att vi haft mer utmaningar än HIF den här säsongen. Fler skador, fler avstängningar och därför tvingats matcha en bredare trupp, som man måste ha, säger Håkan Jeppsson.

Derbyt på Swedbank stadion mellan MFF och HIF är en av allsvenskans mest upphaussade matcher någonsin. Malmö gav ett styrkebesked, som trots att lagen även efter 18-årige Dardan Rexhepis succé med ett mål och en målgivande passning inte kunde skiljas åt förrän i sista omgången, sa att MFF var seriens bäst spelande lag.

Guldfesten började att planeras och rutinerade Hasse Borg surade.

– Man ska inte göra så. Tur var att även HIF planerade en guldfest. Då blev jag lugn. Annars hatar jag sånt. Låt oss spela färdigt först. Det är samma med allt som pågår runt spelare, med förlängningar av kontrakt och allt hit och dit. Man kan inte göra sånt under den här perioden. De måste ha full fokus på det som sker och så får man ta resten efteråt, säger Hasse Borg.

”Finns ingen annan modell”

Malmö hade det tuffaste restprogrammet men vann övertygande med 4–0 över Häcken och körde programenligt över BP och behöll vinnarsätet inför sista omgången.

Där Mjällby aldrig blev någon match.

16:e SM-guldet och en framtid med Sveriges bästa arena och ett väntande Champions League-kval.

– Vi kan och vi vill vinna.

MFF tänker gå in i framtiden med sin nygamla framgångsmodell.

– Det finns ingen annan modell i Sverige. Vi kan inte köpa tre 20-miljonersspelare som gör skillnad. Vi måste bygga på våra egna talanger, säger ordföranden Håkan Jeppsson.

Måste bli Sveriges storlag

Året går mellan tio och tjugo miljoner i förlust.

– Vi har ekonomin under kontroll. Det är arenan som kostar. Ett SM-guld är ett SM-guld och vi märker redan hur intresset ökat. Vi har redan tagit in flera stora sponsorer som vi inte haft tidigare till nästa år, vilket är helt kopplat till framgången.

Malmö drar redan in mest av alla klubbar i Sverige på direkta företagsintäkter, mellan 60 och 70 miljoner.

För att ta ytterligare steg måste MFF bli Sveriges storlag.

– Vi ska hylla vår hemvist, att vi kommer från Malmö och Skåne, men vi måste bli lite mindre provinsiella. De största huvudkontoren finns ju tyvärr inte här. Reklammässigt kan vi vara ett ansikte för hela Sverige, säger Håkan Jeppsson.

För MFF kommer fotbollen alltid att vara det primära men som företagsanpassad storklubb kommer man att öppna sig för verksamheter även utanför sporten.

Men det handlar om fram-tiden.

Nu ska guldet njutas i några veckor.

Ett SM-guld MFF tänker prenumerera på.

ARTIKELN HANDLAR OM