Storligorna har ingen chans – allsvenskan är populärast

”Trött på de som håller på Manchester United eller Liverpool”

FOTBOLL

Med bara veckor kvar till premiären kommer här ett stort glädjebesked för allsvenskan:

Vår inhemska liga är den solklart mest populära bland svenska folket, visar en undersökning av Aftonbladet/Sverige Tycker.

– Det handlar om passion och kärlek, säger IFK Göteborgs tränare Jörgen Lennartsson.

På påskafton smäller det. Nykomlingen Hammarby tar emot Häcken på Tele2 Arena och den allsvenska säsongen 2015 sparkas igång.

Och intresset för allsvenskan är glödhett.

I en mätning från Aftonbladet/Sverige Tycker menar 31 procent av de svarande att den svenska högstaserien är den de följer i första hand. Tvåan Premier League och trean Champions League är inte ens i närheten.

Ett resultat som får de allsvenska profilerna att jubla.

– Jag är lite trött på alla dem som går runt och säger att de håller på Manchester United och Liverpool, men inte på svenska lag som Malmö FF, IFK Göteborg och Hammarby och så. Så det här är fantastiskt roligt, säger Åge Hareide.

Tror på varumärket

Jörgen Lennartsson, tränarkollegan i IFK Göteborg, håller med.

– Allsvenskan attraherar mest och det är naturligt, det är vår egen liga. Det är inte kopplat till kvalitet på det sättet, det handlar mer om passion och kärlek till ett lag. Allsvenskan är ett mycket starkt varumärke.

Elfsborgs veteran Anders Svensson upplever att intresset för serien har ökat betänkligt sedan han debuterade under andra halvan av 1990-talet.

– Det är otrolig skillnad och en stor del i det har ni i media. Det skrivs mer och pratas mer om allsvenskan nu. Det är uppsnack i tv och fotbollsbiblar och intresset byggs upp. Det är roligt, även om det inte är den bästa ligan har de flesta svenskar ett lag i allsvenskan som de passionerat håller på. Hjärtat är viktigt.

”Traditionsrik”

Enligt Åge Hareide, som tidigare jobbat både i Norge och Danmark, är svenskarnas förhållande till allsvenskan unikt.

– Intresset är mycket högre för allsvenskan här i Sverige än vad det är för Tippeligan i Norge. Det kommer av att allsvenskan har en helt annan tradition än Tippeligan, som är relativt ung. Allsvenskan är gammal och traditionsrik och har marknadsförts under en lång period, säger Hareide.

1 av 2

Så tycker Sverige

Så här är undersökningen gjord

Undersökningen är gjord på uppdrag av Sverige tycker inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 18 år och äldre. Undersökningen omfattar 1 095 intervjuer och genomfördes i form av webbenkäter under perioden 4–6 mars.  Här är svaren från de 536 som svarat att de är mycket eller ganska intresserade av fotboll.