Titta – tjejernas silver gav guld...

Mer klirr i kassan för damklubbarna – ökar sina intäkter med sju miljoner

FOTBOLL

VM i höstas blev en succé och fjolåret blev ett genombrott för damfotbollen i Sverige.

Nu rullar miljonerna in hos de damallsvenska klubbarna.

Sportbladets sammanställning visar att samtliga klubbar ökar sina intäkter rejält inför den kommande säsongen.

– Det är ett måste för att utveckla damfotbollen, säger Bengt Ekholm, ordförande i nykomlingen Linköping.

Foto: Pontus Höök
FLER SKÄL ATT JUBLA Svenska damlandslagets framgångar i VM har gett klubblagen ett ekonomiskt uppsving.

Damallsvenskan har aldrig varit rikare.

Efter VM-succén och damfotbollens stora genomslag i media under fjolåret är intresset stort inför årets säsong.

Klubbarna hoppas på en rejäl publikökning – men framför allt har sponsorerna redan börjat visa stort intresse för de allsvenska klubbarna.

Stora huvudsponsorer, personliga sponsorer åt stjärnorna och unika samarbetsavtal har gett klubbarna helt nya resurser.

”Väldigt välförtjänt”

– Det är jättepositivt för damfotbollen och faktiskt väldigt välförtjänt. Inte nog med att VM lockade jättepublik framför tv:n, damfotbollen som helhet har också fått mycket mer uppmärksamhet, säger Roland Arnqvist, fotbollsansvarig Umeå.

Sportbladets sammanställning visar att klubbarna tillsammans kommer att öka intäkterna från sponsorer med mer än sju miljoner kronor.

Småpotatis om det hade handlat om herrallsvenskan.

Men enorma pengar inom damfotbollen.

Många klubbar fördubblar sponsorintäkterna.

– Det märks att intresset för damfotbollen har ökat. Man behöver inte längre förklara vad damfotboll är för något när man ringer runt till företag, säger Hammarbys Anneli Norén.

Svårt att locka publik

Faktum är att damallsvenskan, trots landslagets succéer, tidigare haft svårt att locka både publik och sponsorer. Fjolårets publiksnitt blev skrala 703 personer.

Men nu görs mycket bland klubbarna för att ytterligare få upp intresset för damallsvenskan.

Landvetter har flyttat hela laget till Göteborg och bytt namn till Kopparbergs/Göteborg. Laget kommer också att spela flera av sina hemmamatcher på Gamla och Nya Ullevi.

Starkare varumärke

Djurgården kommer att spela nästan alla sina hemmamatcher på Stockholms Stadion och hoppas på så sätt få en större publik.

Men den mest uppmärksammade satsningen står nykomlingen Linköpings FC för.

Klubben är en unik sammanslagning mellan Kenty och – Linköpings hockey.

– Vi ville hitta ett sätt att undvika att återigen åka ur allsvenskan direkt, vi har varit ett jojo-lag i många år. När vi började snacka med LHC om ett samarbete insåg de direkt att det kunde vara bra för dem, säger Bengt Ekholm.

Hockeyklubben får i och med samarbetet god pr och ett starkare varumärke.

Fotbollslaget får å sin sida en betydligt starkare organisation och en storklubb bakom sig.

Inför säsongen har Linköping värvat landslagsmålvakten Hedvig Lindahl och flera andra spelare med rutin från spel i både allsvenskan och Europacupen.

– Med relativt lite pengar tror vi att vi inom några år kan ha ett av de fyra fem bästa lagen i allsvenskan. Jag tror att damfotbollen nu har nått en gräns där det måste till mer pengar för att den ska kunna utvecklas, säger Bengt Ekholm.

Sportbladet granskar: damklubbarnas ekonomiska lyft efter VM

Längre ned på sidan: Sportbladet granskar damklubbarnas ekonomiska lyft efter VM.

Henning Johannesson (sport@aftonbladet.se)