Damfotbollens stora publikhopp

Marta ska fylla läktarna i årets damallsvenska

FOTBOLL

Svensk damfotboll är bättre än någonsin.

Nu saknas bara publiksiffror som imponerar lika mycket.

- Jag är övertygad om att snittet kommer att öka i år, säger Roland Arnqvist, fotbollsansvarig i Umeå IK.

Foto: PATRICK TRÄGÅRDH
Umeå IK:s Marta ska locka folk.

Landslaget tog VM-silver i USA. Umeå IK vann Womens Cup i fjol och kan få möta Malmö FF i en helsvensk final i år.

Framgångarna talar sitt tydliga språk: damallsvenskan är en av världens främsta.

Men de allsvenska klubbarna är sämre på att locka publik till arenorna. Publiksnittet har fortfarande inte klättrat över 1000-gränsen.

Nu ska det bli ändring på det.

Bättre marknadsföring

- Klubbarna har blivit mycket bättre på att marknadsföra sig. Media intresserar sig mer än tidigare och det betyder mycket, säger Umeå IK:s Roland Arnqvist som också sitter med i fotbollförbundets elitevenemangsgrupp.

- Damallsvenskan är oerhört intressant i år. Det är flera lag som satsar och allt talar för att den blir jämnare än tidigare.

Intresset för dagens premiär mellan Stattena och Umeå är stort. Helsingborgslaget hoppas att cirka 3000 åskådare kommer för att se matchen.

En av orsakerna till publikrusningen: brasilianska stjärnan Marta i Umeå.

- Det har varit otroligt fokus runt Marta. Vi förstod att det skulle bli en stor grej, men inte så här stor.

Artister lockar

- Men det är klart. Produkten blir bättre med artister som Marta och det lockar publiken.

Malmö FF har ingen brasiliansk stjärna i laget. Men klubben räknar ändå med att öka publiksnittet med 30-35 procent.

- Vi siktar på ett snitt runt 1 100. Vi har bättre organisation runt matcherna och vi är bättre på att marknadsföra oss. Nu har vi till och med en egen supporterklubb, säger fotbollssektionens ordförande Gert Sparr.

- Om det går bra i OS och trenden håller i sig, tror jag att vi kan nå 3 500 i snitt om fem år. Det är realistiskt.

Stefan Persson

ARTIKELN HANDLAR OM