Mästarna krävs på 3,5 miljoner

”Vi ska fortsätta vår satsning”

FOTBOLL

Årets överlägsna vinnare av damallsvenskan, LdB Malmö, har åkt på en svidande skattesmäll på 3,5 miljoner kronor.

Skatteverket ifrågasätter hela upplägget för mästarnas sponsringsverksamhet.

– Det blir tufft, men vi ska fortsätta vår sportsliga satsning, säger ordföranden Anneli Andersson.

Foto: Foto: BILDBYRÅN
LdB FC Malmös SM-guld visade sig bli dyrköpt. Den satsning som gjorde segern möjlig har nu gjort att klubben åkt på en tung skattesmäll.

Med stjärnor som skyttedrottningen Manon Melis och Diamantbollenvinnaren Therese Sjögran vann LdB Malmö överlägset damallsvenskan i år.

Bakom Malmölagets framgångar ligger till stor del nya ekonomiska muskler efter namnbytet till LdB FC Malmö 2007.

På fyra år har omsättningen fördubblats, från fem miljoner kronor till drygt tio miljoner kronor.

Men i måndags fattade Skatteverket ett beslut som kraftigt ifrågasätter svenska mästarnas ekonomiska upplägg.

– Klubben har släppt hela kontrollen över pr, marknadsföring och reklam till ett externt bolag (LdB FC Marketing AB). Den ersättning som klubben fått från bolaget anser vi inte är skattefri, säger Rolf Nilsson, samordningsansvarig på Skatteverket.

– Hade klubben bara sålt namnrättigheten, men själva fortsatt att bedriva reklam- och marknadsbitarna i föreningen hade alla intäkter troligen varit skattefria i den ideella föreningen, LdB FC Malmö, säger Nilsson.

Kan bli fem miljoner

Skatteverkets underkännande av intäkterna gör att svenska mästarna ska betala över 3,5 miljoner kronor ytterligare i skatt för åren 2008 och 2009.

Upplägget har varit ett liknande 2010 och får Skatteverket rätt hela vägen kommer sannolikt klubbens skattesmäll sluta på över fem miljoner kronor.

Klubbens ordförande Anneli Andersson är sparsam med kommentarerna:

Påverkar det här den idrottsliga verksamheten för er?

– Det tror vi inte.

Kan ni satsa som ni vill med den här skulden hängande över er?

– Det är klart att vi måste rätta oss efter de beslut som tas. Vi ska fortsätta vår idrottsliga satsning. Det blir tufft, men det här är ju något som vi själva haft en vilja att få utrett, säger Andersson.

Sören Brekell, LdB Malmös advokat:

– Huvuddelen av pengarna från bolaget till föreningen är sponsorbidrag för att spelarna har namnet LdB på tröjorna. Bara för att LdB vill ta snabbare och bättre kontroll över sitt varumärke så anser Skatteverket inte att det är sponsring längre. Det är helt galet.

”Kommer överklaga”

– Om Skatteverket anser att intäkterna ska beskattas så borde klubben även få göra avdrag för kostnader som spelarlöner och liknande, men de godkänner inte det heller.

– Vi kommer överklaga och utgår från att Skatteverket medger anstånd med betalningen tills detta är prövat i högre instans, säger Sören Brekell.

FAKTA

Så drivs LdB Malmö

I maj 2007 bytte Malmö FF Dam namn till LdB FC Malmö och ett avtal skrevs med Hardford AB, som äger varumärket LdB.

Avtalet uppges ge klubben tre miljoner kronor om året. Avtalet är på tre år med en option om ytterligare fem år.

Det ursprungliga avtalet handlar i huvudsak om att klubben byter namn.

2008 ändrades avtalet och klubbens kontrakt skrevs då med LdB FC Marketing AB, ett bolag inom Hardfordkoncernen.

I det nya avtalet ges LdB FC Marketing AB ”fullständig och exklusiv rätt att disponera och nyttja de marknadsförings- och sponsringsrättigheter som tillkommer föreningen, av vad slag de må vara”.

... och därför krävs de på miljonbelopp

LdB FC Malmö är en ideell förening som inte är skyldig att betala skatt för inkomster som av hävd (tradition) används som finansiering för ideellt arbete.

Från och med 2008 har dock LdB FC Malmö upplåtit namn-, marknadsförings- och reklamrättigheter till ett externt kommersiellt bolag. Då måste föreningen helt eller delvis bedriva verksamheten själv för att skattefriheten ska bestå.

ARTIKELN HANDLAR OM