Parneviks nya pr-kupp - gör reklam för film

Stjärnans keps - en het annonsplats

SPORTBLADET

LOS ANGELES

Jesper Parnevik har haft det trögt på golfbanorna i år.

Men han hittar ständigt nya sätt att tjäna pengar.

Den här veckan har han sålt reklamutrymme på sin keps till ett filmbolag i Hollywood.

Parnevik satsar på film.

På Parneviks uppvikta kepsskärm finns texten "Analysera mera II".

Det är uppföljaren till 1999 års filmsuccé med Robert De Niro och Billy Crystal.

- Det kan kanske verka konstigt att en golfspelare ska ha ett filmnamn på kepsen. Men det är ett bra sätt att sälja nya filmer. Folk blir nyfikna när de ser kepsen, säger Parnevik.

Under den pågående PGA-tävlingen i Las Vegas ska filmtiteln under fem dagar få huvudutrymmet men han ska också göra reklam för ett av läkemedelsbolaget AstraZenecas produkter.

Lyckas satsningen kan den svenske golfstjärnans pr-drag kan bli trendsättande inom sportvärlden.

- I stället för att göra reklam för ett företags namn finns det ibland större behov av att sälja aktuella produkter, säger Jesper Parnevik.

I nuläget finns inga ytterligare planer på liknande satsningar. Allmänhetens reaktioner kommer att avgöra en eventuell fortsättning nästa år.

Den här säsongen har Parnevik sålt kepsens reklamutrymme till ett sportföretag. Men det kontraktet kommer inte att förnyas och bolaget gav klartecken för filmexperimentet.

Magnus Sundholm