”Ett tag drack jag mest vin”

Annika Sörenstam i exklusiv intervju om livet som golfpensionär, sin parfym – och vinerna

Foto: Foto: ANNA BENSON
”Kommer tänka över spel i OS” Annika Sörenstam slappnar av på golfbanan i Lake Nona, Florida, där hon bor. Vanligtvis har hon fullt upp med att bland annat att designa golfbanor, framställa sitt vin eller jobba med sin golfakademi, Annika Academy.
SPORTBLADET

LAKE NONA/STOCKHOLM Vin, parfym, amning och bandesign.

I en exklusiv intervju berättar Annika Sörenstam om sitt nya liv.

– Ett tag drack jag mest vin och doftade på parfymer, säger Sörenstam när Sportbladet hälsar på i Florida.

Foto: Foto: PRIVAT
Annika Sörenstam med dottern Ava.

Annika Sörenstam, 39, har under det senaste året förvandlats från golfspelare till entreprenör. Nu är tanken att hon ska ta tillvara på hennes noggrant upparbetade varumärke.

Det startade med en golfakademi för tre år sedan. Sedan har det utökats undan för undan med en klädkollektion, en parfymdoft – och ett vinmärke.

Trots att det bara har gått snart fyra månader efter att Sörenstam födde dottern Ava jobbar hon för fullt. Och hon gör det med en noggrann planering.

– För mig är det en livsstil. När jag läser och svarar på mina mail tar Mike hand om Ava. Nästa timme gör vi tvärtom innan det är dags för matning. Och så håller det på tills hon somnar, säger Sörenstam.

De senaste i raden av nya produkter är satsningen på vin och parfym. Tillsammans med en kalifornisk vingård har Annika tagit fram ett Syrahvin tillverkat efter Annikas smak. Namnet: Annika Syrah.

– För mig var det enkelt. Jag vet vad jag gillar och vad som är gott. Tack vare alla professionella människor runt omkring mig som jag har förmånen att jobba med kunde de ta fram både vinet och parfymen utifrån mina kommentarer.

Hittills har parfymen mest sålts i golfbutiker. Men inom en snar framtid ska den lanseras på bredare front när den tar plats i många av de större varuhusen i USA.

Designar golfbanor

För vinet gäller en helt annan taktik. Det ska vara exklusivt och svårtillgängligt. Priset ligger på 700 kronor per flaska och än så länge finns det bara 8 400 flaskor.

– Vi är mycket noggranna med vilka som får servera det. Bland annat serveras det på två finare restauranger i San Francisco. Vinet kommer också väl till användning vid en del sponsormiddagar, tävlingar och events som jag är inblandad i.

Vinsatsningen fortsätter även nästa år. Under våren lanseras ett vitt vin under samma namn som det röda.

Innan vinet och parfymen var klart var det stundtals ett hårt, men njutbart, arbete för Sörenstam:

– Ett tag drack jag mest vin och doftade på parfymer. När jag gjorde mitt vin satt jag vid ett bord och testade och testade tills jag hade hittat en blandning som jag gillar.

Men trots alla nya projekt är det fortfarande golfen som ligger henne närmast. Ett av projekten hon brinner mest för är arbetet med att designa nya golfbanor. Än så länge har hon ritat sju golfbanor runt om i världen:

– Jag tycker det är väldigt spännande. Jag försöker hela tiden att tänka i nya banor i dubbel bemärkelse och försöker göra ingen bana den andra lik.

Hon berättar att flera projekt har gått i stöpet på grund av att marken inte har varit tillräckligt bra.

I tider när många av mästerskapsbanorna byggs så långa som möjligt för att bli svårare försöker Sörenstam att bygga banorna på ett annat sätt.

– Jag försöker skapa golfbanor som innebär att man måste spela strategisk golf. Att slå en lång driver på en rak och bred fairway tilltalar mig inte lika mycket som att behöva ta en järnklubba och planera för nästa slag.

Hittills har golfbanorna med Annikas signatur mest byggts i Asien, ingen finns i Sverige. Men hon har tankar på det. Att designa en bana på svensk mark är något hon ser fram emot.

– Finns bara ekonomin och resurserna skulle det vara väldigt intressant.

Golfkarriärens hårt inrutade och disciplinerade liv är över sedan länge. Men Annika har tagit med sig disciplinen in i affärsvärlden. Än så länge har det funkat utan en ordentlig bas för varumärket Annika. Men om bara några veckor flyttar Annika och hennes medarbetare in i företagets nya kontor i Lake Nona.

– Vi har väntat i snart ett år på våra nya lokaler och det ska bli väldigt skönt. Vi sitter väldigt utspritt i dagsläget. Jag och Mike arbetar hemifrån och på resande fot medan de andra sitter lite överallt. Tack vare teknikens under kan man jobba från varsomhelst i dag, säger hon.

Dottern kan bli ett varumärke

Just teknikens under är något Annika använder sig av mycket. Hon som under många år varit tillbakadragen i intervjuer har det senaste året bloggat och tvittrat frekvent, både om affärer och familjelivet. Det har inte spelat någon roll om hon varit på Ikea och handlat möbler till barnrummet eller varit med om flygturbulens. Mobilen har alltid varit med och hon har inte varit sen att tvittra om det som hänt.

Och även dottern Ava har fått följa med på tekniktåget. Dagen efter födseln kom det första blogginlägget om Ava och en bild publicerades på henne. Dessutom finns även tankar, om än vaga, på att Ava ska bli ett varumärke:

– Mike har redan börjat designa en logga för Ava och har ständigt nya idéer, säger Annika och skrattar.

Under intervjun på plats hemma hos Annika i Lake Nona är hon noga med att påpeka att hon inte vill vara ledig bara för att hon har fött ett barn. Hon och maken Mike tar hand om dottern Ava tillsammans och det funkar bra enligt Annika.

– Vid några tillfällen har jag spelat sponsorgolf och tvingats avbryta efter nionde hålet för att amma Ava. Men alla har förståelse för det och jag vill absolut inte vara mammaledig. Det här är min livsstil och jag känner mig oerhört lyckligt lottad att kunna leva så här, säger Sörenstam som vill ha en större familj i framtiden:

– Jag vill gärna ha fler barn om det är möjligt, gärna rätt snart.

Annika värnar om familjelivet. Systern Lotta har ofta funnits nära, både som konkurrent och syster. Och föräldrarna Tom och Gunilla har de senaste åren till och med bott halvårsvis i Florida.

Sörenstam berättar att hon trivs bäst i hemmet. Enligt henne själv bor hon i ett alldeles för stort hus men hon älskar att gå omkring och pyssla i huset. När hon väl lämnar hemmet är det oftast konserter eller idrottsevenemang som gäller:

– För inte så länge sen såg jag mina idoler U2 i Tampa, inte långt härifrån. Men mest tillbringar jag den lilla lediga tiden jag har i mitt hem.

Förutom familjen och affärerna har OS tagit mycket tid för Annika det senaste året. Hon har engagerat sig starkt i kampen för att golf skulle få en plats i OS från och med 2016. Tillsammans med Jack Nicklaus och Colin Montgomerie lobbade hon under en lång tid gentemot IOK. Och när kampanjen slutade framgångsrikt startade genast spekulationerna om en comeback för Sörenstam.

– Får jag chansen att vara med i OS så kommer jag absolut att tänka över det.

I dagsläget har jag några kilon kvar till min matchvikt, men framförallt är det min motivation som jag måste få tillbaka.

”Jag tänkte på andra saker än golf”

Hon minns också när hon insåg att det inte var någon mening med att fortsätta spela golf. Förra våren var suget att vinna borta. Annika kallade till presskonferens och berättade att hon skulle sluta:

– Jag kände ingen motivation längre. Samtidigt som jag stod på rangen där borta, säger Annika och pekar bort mot Lake Nonas stora range, kröp det i mig och jag kollade mail och tänkte på helt andra saker än min golf. Där och då insåg jag att det här kommer bli min sista säsong.

Lake Nona, där vi träffar Sörenstam, är ett riktigt golfstjärnenäste. Förutom Annika bor bland andra Sergio Garcia och Ernie Els på området.

Här tillbringar Annika en stor del av sin tid. Och inte långt från hemmet finns också hennes ”Annika Academy”. Sedan tre år tillbaka har arbetet med akademin pågått. Vem som helst får komma till akademin för att utveckla sin golf, oavsett hur golfkunskaperna är. Men det kostar.

Annikas gamla svinginstruktör Henri Reis hjälper till på akademin, precis som systern Charlotta:

– Lotta är en mycket duktig instruktör, berömmer Annika som ofta själv är på plats.

– Akademin besöker jag så ofta jag kan och då det är något inbokat. I morgon ska jag till exempel äta lunch med ett par som har bokat ett paket där lunch med mig ingår.

Och golfspelandet är inte ett helt avslutat kapitel för Sörenstam. När vi är klara med intervjun sätter hon sig i golfbilen och kör mot golfklubbens träningsområde. Enligt Sörenstam ska hon bara slå ett par bollar innan nästa amning. Med sikte på ett OS-guld?

FAKTA

Annikas affärer

Vin

Vinsatsningen är en ny del i Annikas portfölj. Tillsammans med Wente Vineyards från mellersta Kalifornien har hon tagit fram ett syrahvin, ”Annika Syrah”. Ett vin som enligt Annika ska vara väldigt exklusivt och svårt att få tag i. Nästa år utökas satsningen med ett vitt vin.

Parfym

Parfymen ”Annika” finns redan i många golfshoppar i USA. Men snart tas ett ännu större steg när parfymen ska lanseras på stora varuhus runt om i landet.

Akademin

”Annika Academy” är grunden i allt. Den startades redan 2006 och är öppen för alla men är – såklart – svindyr. Där kan alla få hjälp av Annikas svinginstruktör Henri Reis och hennes syster Lotta. Om du slantar upp rejält kan även Annika själv dyka upp.

Bandesign

Annika har redan hunnit med att designa sju golfbanor runt om i världen, främst i Asien. Hon ställer höga krav på marken när hon ska designa en bana vilket gör att projekten alla gånger inte går att genomföra.

Kläder

Tillsammans med företaget Cutter & Buck har Annika tagit fram en golfkollektion för kvinnor. Både kjolar, shorts och tröjor ingår i kollektionen som bland annat säljs på företagets hemsida.

Idrottare med egna varumärken

Andra Idrottare som satsat på egna varumärken:

Börje Salming, ishockey: Kläder och innebandyutrustning.

Tomas Brolin, fotboll: Restaurang, dammsugarmunstycken och skor.

Sven Tumba, ishockey: Golfutrustning.

Pernilla Wiberg, alpint: Fjällhotell.

Björn Borg, tennis: Kläder.

Martin Dahlin, fotboll: Kläder.