”En mindre panik”

Woods skandal har fått företagen att tveka

Tufft läge Flera av Tiger Woods sponsorer har suttit i krismöten om sin framtid med stjärnan. Nu riskerar han att tappa samarbetet med flera stora företag. FOTO: AP
SPORTBLADET

För tillfället ser världens rikaste idrottsman ut att få behålla merparten av sina lönecheckar – trots sitt hemliga dubbelliv med älskarinnor.

– Ingen sponsor vågar agera under julhandel, säger en källa.

Men en sponsor tvekar och en annan har redan dragit tillbaka sina Tiger-produkter.

Golfettan Tiger Woods hade redan 24 år gammal spelat in mer pengar än någon annan i golfhistorien. Han är i dag god för en miljard dollar – en summa som vid en normal karriär tros bli den sexdubbla, alltså motsvarande mer än 40 miljarder kronor. Men 90 procent av Woods inkomster kommer från sponsorer. Hur reagerar de på otrohetsskandalen?

– Vi stödjer Tiger, det här är privat, menar de flesta.

Genererar enorma summor

Orsaken är att den skandalomsusade världsettan är mer än bara en golfspelare, han genererar enorma summor för sponsorer som stått på kö. Dessutom räddas Woods av tidpunkten för skandalen:

– Det är en mindre panik på många huvudkontor. Men det händer inget under julhandeln, det är för stora belopp inblandade, säger en branschkälla med god insyn till Sportbladet.

Samtidigt växer skandalen runt Tiger Woods och frågan är hur aktieägarna i de största sponsorföretagen agerar i krisens spår. Två sponsorer har markerat tydlig tveksamhet. Gillette varit mycket försiktiga i sitt stöd och Gatorade meddelade i veckan att de drar tillbaka sin serie med sportdrycker i Tiger Woods namn.

FAKTA

Läget hos stjärnans största sponsorer

Gillette

Kontrakt: 2007, går ut nästa år.

Summa: 140 miljoner kronor, totalt.

Sponsoruttalande: ”För tillfället gör vi inga förändringar i samarbetet. Vi kommenterar inte framtida marknadsplaner.”

Spekulationer: Är Tiger Woods en bra förebild för ”The best a man can get”? Gillette är utan tvekan den sponsor som tydligast valt att inte öppet ge Woods sitt stöd – vilken kan betyda att de ser över samarbetet. Först att hoppa av en ekonomisk uppgörelse?

Gatorade

Kontrakt: 2008, kontrakt på fem år.

Summa: 700 miljoner kronor.

Sponsoruttalande: ”Tiger och hans familj har vårat stöd då de går igenom det som är privat. Vi ser fram mot att se honom på golfbanorna igen och vårat samarbete fortgår.”

Spekulationer: Beslutade i början på veckan att lyfta sin serie sportdrycker ”Gatorade Tiger Focus” från hyllorna – men det sägs inte ha med skandalen att göra. Kontraktet med Woods är inte brutet, han har inte förlorat pengar. Än.

Accenture

Kontrakt: 1996, gäller fortfarande.

Summa: Okänd.

Sponsoruttalande: Inget uttalande, men annonserar fortfarande med Woods i stora amerikanska dagstidningar.

Spekulationer: En mycket seriös sponsor som ”drabbats” hårt, eftersom det finns enorma billboards på världens flygplatser – med slogans om att ”livet inte alltid är enkelt” och ”viktigaste är vad du gör närmast” och så vidare. Här hålls krismöten. Kanske kan tänkas bryta ett långt samarbete.

Netjets

Kontrakt: Går ut nästa år.

Summa: Okänd.

Sponsoruttalande: ”Tiger Woods är fortfarande en av världens främsta idrottsmän och vi är stolta över att han är engagerad i NetJets.”

Spekulationer: Flygbolaget är en av Woods nyare sponsorer och har tydligt markerat att de backar upp honom. Stannar.

AT&T

Kontrakt: 2009.

Summa: Okänd, men uppskattningsvis 60 miljoner om året.

Sponsoruttalande: Inget uttalande.

Spekulationer: Woods senaste sponsor lär inte lämna.

Upper Deck

Kontrakt: 2001, gäller fortfarande.

Summa: Okänd.

Sponsoruttalande: Inget uttalande.

Spekulationer: Idolkorten säljs till barn som nu har besvikna föräldrar? Oklar framtid.

TLC Vision

Kontrakt: Går ut nästa år.

Summa: Okänd.

Sponsoruttalande: ”Tiger Woods är viktig för oss, samarbetet fortsätter utan ändringar. Det som nu sker är privat.”

Spekulationer: Den tydliga markeringen från företaget inom synoptik visar att det är liten risk eller chans att Woods överges.

Nike

Kontrakt: 2005, då det förnyades för tredje gången.

Summa: 1 700 miljoner.

Sponsoruttalande: ”Nike stöttar Tiger och hans familj. Vårat samarbete fortsätter.”

Spekulationer: Woods största sponsor har haft krismöten och frågan är hur stort tålamodet är. Största målgruppen är familjer och även om det är medelålders män som är största golfkunderna finns ett moraliskt dilemma för företaget. Lär dock stanna. ”Just do it” är numera ett skämt i många golfkretsar.

EA Sports

Kontrakt: 1999, senaste kontraktet på sex år går ut 2010.

Summa: Okänd, men mycket stora pengar under lång tid.

Sponsoruttalande: ”Vårt nära samarbete med Tiger under mer än tio år förblir orört. Vi respekterar Tigers privatliv och önskar honom ett snabbt tillfrisknande”.

Spekulationer: Dataspelsföretaget riktar sig till barn och ungdomar och frågan är hur stor förebild Tiger Woods är. Vill föräldrar köpa julklappar med ett brett leende Tiger Woods på omslaget av ett dataspel? Oklart om de stannar, enligt bedömare.

Tag Heuer

Kontrakt: 2003, gäller fort­farande.

Summa: Okänd.

Sponsoruttalande: Inget uttalande, men annonserar fortfarande med Woods i stora amerikanska dagstidningar.

Spekulationer: Stannar. Riktar sig till framgångsrika män.