Säljer ligan för 25 miljoner kr

Handbollen ska göra superklipp: ”Välkänt, internationellt bolag”

SPORTBLADET

Elitserien i handboll säljs.

Sportbladet kan i dag avslöja att svensk handboll hoppas få 25 miljoner kronor för namnet på elitserien under fyra år.

– Det handlar om ett mycket välkänt, internationellt bolag som vill köpa namnet, säger Stefan Högquist, som ska ro affären i land.

Foto: SCANPIX
till salu Om affären går igenom kommer elitserien i handboll – på både herr- och damsidan – få ett helt nytt utseende. ”Det handlar om mer än bara själva namnet, det är exponering på golvet… en paketering av allting”, säger Stefan Albrechtsson.

I kväll spelas den fjärde semifinalen mellan Drott och Ystad i det som fortfarande kallas svenska elitserien. Men i höst ska serien heta något helt annat.

Sportbladet kan avslöja att svensk handboll är mycket nära att sälja ut namnet på både damernas och herrarnas elitserie till en storsponsor.

Finns fler intressenter

– Det handlar om ett mycket välkänt, internationellt bolag som vill gå in, säger Stefan Högquist, som fått i uppgift av elitorganisationerna HerrElit Handboll (HEH) och Svensk Damhandboll (SDH) att sälja namnet.

– Men det finns fler intressenter också.

En affär skulle ge 20-25 miljoner kronor på fyra år.

– Men det handlar om mer än bara själva namnet, det är exponering på golvet... en paketering av allting. Det ska vara en sponsor som tydligt andas sitt varumärke på alla arenor, säger HEH:s Stefan Albrechtsson.

I affären ska också en sponsring av förbundets u- och j-landslag (både dam och herr) ingå.

De 20-25 miljonerna ska till allra största delen till-falla elitorganisationerna, inte förbundet som egentligen äger ligan och liganamnet.

Sålt i Danmark

– Vi har haft en överenskommelse om att ligan ska kommersialiseras för sig och förbundet/landslaget för sig. Den hoppas jag håller fortfarande, säger Albrechtson.

I Danmark, Norge och Tyskland är ligorna sålda sedan flera år.

– Vi har inte kommit dit ännu, till den nivån, säger Albrechtson.

Förbundets ordförande Hans Vestberg är koncernchef i Ericsson...?

– Nej, det är inte Ericsson. Och det är inte Nokia heller, garvar Högquist.

FAKTA

ISHOCKEYN: NEJ TACK!

Kan ni tänka er att byta namn på elitserien?

– I dagsläget är det inte aktuellt. Man skall aldrig säga aldrig om det kan bli aktuellt i framtiden. Men det skulle innebära att vi skulle göra om vår sponsorstruktur och det är inget vi har på dagordningen i dagsläget, säger Hockeyligans vd Peter Gudmundson.

FOTBOLLEN: NEJ TACK!

– Namnet allsvenskan är mycket heligare än i någon annan idrott, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell.

Det som skulle kunna bli aktuell är ett företagsnamn som presenteras som ”stolt sponsor av allsvenskan”.

– Då måste det handla om mycket stora belopp, säger Lagrell.