Ska vara smarta – begår pinsamt fel

avPatrik Brenning

HOCKEY

”Särskilt smart är det inte”

Foto: SKODA
Patric Hörnqvist i reklamfilmen som gick varm under World Cup.

Är hockeyspelare mindre intelligenta?

Skoda ville tillsammans med Tre Kronor välta den gamla fördomen i en reklamfilm under World Cup.

”Men särskilt smart är det inte”, skriver nu svenska schackförbundets ordförande Carl Fredrik Johansson i en debattartikel.

Ni vet hur det är. Hockeyspelare gillar att påpeka att fotbollsspelare är veka och fotbollsspelare gillar att påstå att hockeyspelare är dumma. Fördomar Skoda ville spela på i sin reklamfilm med Tre Kronor under World Cup.

”Är inte möjligt”

Under devisen ”Simply clever” talar spelarna om genetikens historia, Kelvinskalan och kompressionsförhållanden samtidigt som de bär polotröjor och lyssnar på klassisk musik. Men när NHL-stjärnorna Gabriel Landeskog och Patric Hörnqvist ska spela schack går allt plötsligt snett.

I en debattartikel i Dagens media ”rasar” svenska schackförbundets ordförande Carl Fredrik Johansson mot faktafelen i reklamfilmen.

Landeskog säger först ”Ah, flanköppning”, vilket Johansson pekar på inte alls är en schackterm.

”Sen i nästa scen sitter de vid schackbrädet i omklädningsrummet, men med brädet felvänt ett kvarts varv (ett klassiskt fel i reklamsammanhang!) och Hörnqvist säger 'Löpare g7' (ska nog vara b2), varpå Landeskog svarar 'Ok. Springare b5', vilket inte är möjligt att göra i den ställningen de har”, skriver Johansson i artikeln.

”Är inte hockeyspelarnas fel”

Sportbladet ringer upp Carl Fredrik Johansson för att höra om det här stärker tesen att hockeyspelare är ointelligenta?

– Jag tror inte det är hockeyspelarnas fel men reklambyrån och bilföretaget har lite att fundera på. Landeskog och Hörnqvist hade nog fått ett fint manus de läste innantill ifrån, säger Johansson och understryker att debattartikeln är skriven med glimten i ögat.

– Jag jobbar i reklambranschen själv och tyckte bara att någon gång måste man påtala när folk slarvar med fakta och det finns stora målgrupper som faktiskt vet hur det är. Men de skrev i rubriken att jag rasar, och det gör jag inte. Så farligt är det inte. Man behöver inte vara arg bara för att påpeka det utan jag ville vänligt bara se till att de gör rätt nästa gång.

Jag måste också fråga, du påpekar hur viktigt det är med detaljer men kallar själv World Cup för ”hockey-VM” i artikeln?

– Jag vet, det är så pinsamt! Jag kan försöka förklara mig med att det är det närmaste ett hockey-VM vi har i år kvalitetsmässigt men jag har egentligen ingen försvar.

ARTIKELN HANDLAR OM