Här är domarnas brev: ”Har gråten i halsen”

avHans Abrahamsson, Tomas Ros

Sportbladet kan nu offentliggöra det omtalade brevet där hela domarkåren kräver Ulf Rönnmarks avgång.

Skrivelsen är en totalsågning av SHL i allmänhet och domarbasen Rönnmark i synnerhet – där beskrivs också en blöt fest som fick konsekvenser.

”Jag har just nu gråten i halsen över vart detta är på väg. Detta är ju ändå drömmen att få döma i SHL och så är det så här det känns…”, skriver en huvuddomare.

I går kunde Sportbladet avslöja den avgrundsdjupa sprickan mellan landets elitdomare och domarchefen Ulf Rönnmark. I går kväll fick också Sportbladet tillgång till det omtalade brevet som skickats in till SHL och i dag väljer vi att publicera alla väsentliga delar i det. 

Brevet är undertecknat ”Samtliga HD/LM (huvuddomare/linjedomare) i SHL”.

Det handlar om flera A4-sidor och det riktas stenhård kritik mot domarbasen Ulf Rönnmark men även mot SHL som organisation. Allt avslutas med att varje huvuddomare får uttrycka sina känslor i några meningar: 

”Jag vill gärna döma hockey i flera år framöver, men inte på de här premisserna!! Ledarskapet är helt åt helvete!!”, skriver en av dem.

”Möjligheten att återbygga förtroendet finns inte”

Brevet är en lång lista med olika punkter där landets elitdomare tycker att SHL har fallerat som arbetsgivare och där Rönnmark helt misslyckats som deras chef.

”Sammanfattningsvis har situationen gått så långt nu att gruppen saknar förtroende för vår chef och vill därmed se en omedelbar förändring. Gruppen ser inte att vår nuvarande chef har förmågan att bedriva ett vettigt ledarskap och möjligheten att återbygga förtroendet finns inte”, skriver domarna.

Den massiva kritiken handlar om allt från försäkringar, arbetsmiljöfrågor, utebliven återkoppling, arrogant bemötande till praktiska förmåner som utrustning och bilavtal. 

För att bara nämna något. 

”Grundläggande funktioner som möjligheten att nå och få stöd från sin närmaste chef, tydliga förväntningar kring krav och bedömningsdirektiv, skriftliga anställningsavtal, försäkringar och utrustning saknas”, skriver domarna och fortsätter:

”Kravbilden ökar medans förutsättningarna för att kunna leva upp till kravbilden konstant försämras. Särbehandling av enskilda individer sker och givna förutsättningar ändras på kort notis vilket medför en stor stress och otrygghet för medarbetarna från sin egen arbetsgivare”.

Är omöjlig att få tag på

En historia som sticker ut är en helg i höstas i samband med NHL-matcherna i Globen. Enligt domarna hade de blivit lovade biljetter till matchen, något som inte uppfylldes. Vidare ”utlovades från SHL att mat och dryck ingick i arrangemanget. Fri bar.”

”I efterhand anklagades vi för våra dryckesvanor och vi tvingades stå för del av notan privat efter att vår chef haft uppfattningen att det druckits för mycket. Ytterligare ett exempel på hur förutsättningarna konstant ändras. Mailet från vår chef finns kvar”, skriver domarna.

Som andra konkreta exempel nämns: 

”Att få tag på vår chef (Rönnmark) eller få svar på sms/mail är det största problemet i dagsläget. Ingen domare ringer till chefen och frågar vad han ska äta till lunch utan alla som ringer har en fråga som berör individen. Många messar eller mailar, men oftast utan återkoppling vilket skapar en enorm frustration. 

”Vi har en chef som nonchalerar våra behov vilket resulterat i att vissa domare mår dåligt över sin arbetssituation och t.o.m letar efter andra jobb!”, skriver domarna gemensamt.

En enskild domare uttrycker det så här:

”Att man med personalansvar kan behandla människor så respektlöst och nonchalant är obegripligt. Detta är ingen acceptabel arbetsmiljö och får inte fortgå.”

När Sportbladet pratade med Ulf Rönnmark i går berättade han att han kände till och läste brevet för ett par dagar sedan.