NHL-back fick sparken – kom tillbaka överviktig

Foto: Derik Hamilton / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
HOCKEY

Jake Dotchin sparkades nyligen från Tampa Bay Lightning.

Nu avslöjar TSN-experten Bob McKenzie anledningen: Backen kom tillbaka från semestern med mer än 13 kilos övervikt.

– Det här var droppen, säger McKenzie.

För bara några dagar kom chockbeskedet att Tampa Bay Lightning brutit kontraktet med Jake Dotchin, 24.

Anledningen?

Backen, som gjorde 48 NHL-matcher i fjol, ansågs vara långt ifrån den form klubben krävde efter sommarsemestern och rapporterades ha en fettprocent på drygt 25.

Och nu avslöjar ansedde TSN-experten Bob McKenzie ytterligare detaljer om Dotchins form. Enligt McKenzie ska Tampa Bay-backen ha kommit tillbaka minst 13 kilos övervikt efter semestern.

– Jag vet att det har cirkulerat uppgifter om att hans fettprocent var så hög som 25 procent. Jag vet inte om de siffrorna är precisa. Men det jag vet är att han låg mellan 13 och 16 kilos över sin matchvikt. Så jag vet inte vad hans fettprocent låg på, men jag vet att det skiljde åtminstone 13 kilo mellan vad Tampa Bay räknade med att hans vikt skulle ligga på jämfört med vad den låg på, säger McKenzie till TSN Toronto.

”Det här var droppen”

Dotchin spelade större delen av säsongen tillsammans med Victor Hedman som backpartner.

Och 24-åringen har själv rasat mot beskedet att Tampa Bay brutit kontraktet och väntas överklaga beslutet till NHL:s spelarfack.

– Det faktum att Lightning tog det extraordinära steget med att bryta kontraktet indikerar att det kan finnas fler saker som hänt. Det kan ha hänt andra saker längs vägen och att det här var droppen, säger McKenzie och fortsätter:

– Hur som helst så är spelarfacket involverat nu och de tycker att det är ett prejudikatfall. Om varje spelare som dyker upp överviktig till sommarlägret får sitt kontrakt avslutat är det ingen fördelaktig situation för varken spelarna eller spelarfacket.

Tampa Bay inleder NHL-säsongen mot Florida Panthers 7 oktober.

Ladda ner Sportbladets app – följ ditt lag 00:26
ARTIKELN HANDLAR OM