Reklamen som väcker reaktioner

Målvaktsikonen starkt kritisk: ”Oproffsigt och är över gränsen”

HOCKEY

Tre Kronors målvakter ska spela med stora schampoflaskor på benskydden.

En som reagerar starkt är förre stormålvakten Mikael Tellqvist:

– Jag tycker det här är över gränsen. Tre Kronor är svensk hockeys varumärke utåt och det här ser väldigt oproffsigt ut, säger Tellqvist, som numera också agerar expert hos Sportbladet.

Tre Kronor inleder OS-säsongen i morgon med match mot Tjeckien i Örebro. Med tanke på att OS spelas utan NHL-spelare är truppen till Karjala Tournament också stommen till det svenska OS-laget. 

En normalt sett ganska sval turnering är därmed riktigt het. 

Nytt för den här säsongen är att Ishockeyförbundet har slutit ett avtal med en schampotillverkare, som innebär att de svenska målvakterna på varje benskydd har en stor reklambild på en schampoflaska.

De svenska målvakterna ska spela med reklamen i samtliga landskamper under säsongen med undantag av OS och VM. 

Bilden på benskydden har väckt en hel del reaktioner på sociala medier. 

En som reagera starkt är förre stormålvakten Mikael Tellqvist:

– Jag tycker det ser väldigt oproffsigt ut. Om man nu ska ha reklam på landslagsdressen måste man göra det på ett väldigt mycket snyggare sätt. Det här känns plastigt, man verkar inte alls ha tänkt till.

Henrik Lundqvist är ansiktet utåt

Han tycker att reklamen på benskydden solkar ner Tre Kronors varumärke: 

– Tre Kronor är folkets lag. Fokus vara på de tre kronorna på bröstet. Nu hamnar fokus på något annat, typ alla som har mjäll. Ska man ha reklam på landslagsdräkten tycker jag det ska var något som är genuint och som känns seriöst på något sätt, säger Tellqvist och nämner Barncancerfonden som ett exempel. 

Du tycker att Ishockeyförbundet har sålt sig?

– Ja, man får i alla fall hoppas att de får bra betalt och att pengarna går till ett bra ändamål. Som damhockey eller ungdomshockeyn. Handlar det bara om att få in mer pengar känns det väldigt konstigt. 

Schampomärket är för övrigt det samma som Henrik Lundqvist har frontat i några uppmärksammade reklamfilmer.

Ishockeyförbundets tillförordnade marknadschef Tony Wirehn säger så här om placeringen och utgörandet av reklamen:

– Vi har redan i dag en exponering på våra tröjor och byxor. Klart det finns en stilistiskt del i det hela som man ska sträva efter. Samtidigt ska man väga det mot den ekonomiska och kommersiella delen som krävs för att utveckla hockeyn.

Vad säger du om resultatet?

– Jag har inte hunnit se så mycket än. Jag har sett lite på bilderna på sociala medier, och spontant har jag inga invändningar. Det ser ut som en bra utnyttjad yta.

Mikael Tellqvist tycker det ser oproffsigt ut och om man nu ska ha reklam måste man göra det mycket snyggare. Förstår du hans kritik?

– Jag vill se noggrant hur det ser ut innan jag kommentarer det. Det är inte till gagn för någon om det inte ser bra ut. Men jag både tror och hoppas att det ser både professionellt och snyggt ut. Vi vill tillsammans med vår partners göra något som båda parter är stolta över. Blir vi inte vi nöjda får se över det, men i dag finns det inte några sådana tankar, säger Wirehn.

ARTIKELN HANDLAR OM