Nya arenan – en miljonvinst

HOCKEY

Publiksiffrorna ökar lavinartat för Modo och Brynäs

Succé för de nya arenorna i elitserien.

Modo och Brynäs är på väg mot miljonvinster.

- Om det här fortsätter gör vi en mångmiljon-vinst vid årets slut, säger Jerry Häggström, VD.

Foto: över förväntan Ångermanlänningarna strömmar till nya Swedbank Arena. Robert Döme och hans lagkamrater i Modo lockar nästan 3 000 åskådare mer per match än i fjol. Resultatet kan bli en vinst på 3-4 miljoner kronor.

Modo har haft några tunga ekonomiska säsonger. Det egna kapitalet har sjunkit från 18-20 miljoner kronor till sex miljoner kronor. En mardröm för vilken kassör som helst.

Nu har klubben satsat på en ny arena som blivit en sportslig och ekonomisk succé.

Modo har ökat publiksnittet från 3 973 åskådare till 6 684, en ökning med 68 procent.

- Det har gått över förväntan. Vi hade planerat för 5 400 i snitt, men det ser just nu att bli avsevärt fler. Fortsätter publiken att komma till arenan gör vi en mångmiljon-vinst. Kanske 3-4 miljoner kronor, säger Jerry Häggström.

Inget tokvärvande

Modos hemmamatch mot Timrå i morgon är snart utsåld - 7 600 åskådare. Även övriga kommande hemmamatcher visar på mycket bra publiksiffror.

- Eftersom arenan är mitt i stan gör det att folk gärna kommer till våra matcher, ser på hockey, tar en öl och äter lite mat. Precis så som vi ville ha det, säger Jerry Häggström.

Nu kommer inte Modo att tokvärva bara för att ekonomin blomstrar.

- Nej, vi har stora lån på arenan. Överskottet kommer troligtvis att användas till att amortera på lånet.

Även Brynäs har invigt en ny arena under hösten. Läkerol Arena fått en strålande start.

- Vi har budgeterat med 6000 åskådare per match. Nu ligger vi på 6 621. Jättekul. Vi brukar räkna med ett snittpris per biljett på 125 kronor, säger Anders Hedin, ordförande i Brynäs IF.

Håller Brynäs trenden gör klubben ett bruttoöverskott på två till tre miljoner kronor.

ARTIKELN HANDLAR OM