Djurgårdens svar efter biljettkaoset

Publicerad 2023-04-19

Modo släppte inga sittplatsbiljetter till Djurgården.

Då svarar Djurgården med samma mynt på Hovet: 

– Situationen hade inte uppstått om det inte hade varit utsålt här (i Övik) säger Djurgårdens vd Thomas Kraft. 

Mellan de allsvenska klubbarna finns de en överenskommelse om att släppa lika antal biljetter till gästande lags supportrar. Minsta antal som klubbarna måste erbjuda varandra är 150 ståplatsbiljetter. 

Det var också vad Djurgården fick av Modo under de två första finalerna. 

Samtliga sittplatsbiljetter sålde Modo själva utan att erbjuda några till Djurgården.

– Det finns en överenskommelse att man erbjuder varandra lika många platser. Tyvärr blev vi klara för final lite senare än Modo och då hade de sålt slut här hemma och kunde inte erbjuda oss lika många platser på sittplats. Då tog vi beslut om lika för lika, säger Djurgårdens vd Thomas Kraft.

Under semifinalerna mot Björklöven var en hel sektion på Hovet tillägnad bortasupportrarna från Björklöven. Så blir det inte i de två finalerna som avgörs på Hovet på fredag och söndag.

Modosupportrar får bara tillgång till 150 biljetter, samma antal som Djurgården har haft i Hägglunds Arena, enligt Kraft.

Match 3 och 4 i finalen spelas på Hovet i Stockholm.

Det blir fel ibland

Är Modo med på det här?

– Eh, ja vi är överens om att så blir det när de hade sålt slut lite för tidigt och inte hållit undan biljetter för oss. Det finns inget fast antal sittplatser man måste erbjuda motståndaren utan det handlar mer om principen.

Kan man kalla det en hämnd från er?

– Nej, absolut inte.

Men det finns många modoiter i huvudstaden som gärna vill se sitt lag.

– Ja, absolut. Och än en gång: situationen hade inte uppstått om det inte hade varit utsålt här (i Övik), säger Thomas Kraft. 

Och lägger till:

– Inför eventuellt kommande match 5 och 6 ska vi prata ihop oss och inte försöka sälja ut arenan innan vi är överens klubbarna mellan.

Modos vd Johan Videbro tycker situationen är olycklig: 

– Det var ett missförstånd från första början, många människor har varit inblandade och det blir fel ibland och en miss i kommunikationen. Djurgårdens biljettansvarige har varit här idag och vi har pratat med varandra.