Skellefteå delar ut 3000 gratisbiljetter

Publicerad 2015-10-08

Nu ska de få upp publiksiffrorna igen

Skellefteå Kraft Arena

Skellefteå AIK har haft svårt att fylla arenan. Till kvällens hemmamatch mot Karlskrona har 3000 gratisbiljetter delats ut och det ser ut att bli lapp på luckan.

– Vi vill få igång säsongen på ett bra sätt och se till att det blir fullsatt, säger Skellefteå AIK:s försäljnings- och marknadschef Håkan Billing.

Följ ämnen

Under förra årets grundserie hade Skellefteå AIK ett hemmasnitt på drygt 5000 personer vilket var en minskning från säsongen innan.
I år har snittet varit ännu lägre.
Det fick sponsorerna att köpa upp och dela ut de 3000 återstående biljetter till kvällens match mot Karlskrona.
– Det är fullständigt normalt att vi har så pass många biljetter över så det handlar inte om någon sorts kris. Vi vill locka nya hockeyintresserade till arenan, säger Billing

200 meter lång kö

I lördags stoppades biljettförsäljningen till förmån för att sponsorerna kunde köpa upp resterande biljetter - någonting som aldrig tidigare har skett i Skellefteå.
När utdelningen öppnade utanför Skellefteå Kraft Arena på måndagseftermiddagen var kön upp emot 200 meter lång och i dagsläget är hela arenan slutsåld.
– Vi fick en känsla av att de som inte går så ofta på hockey såg det som en möjlighet att få göra det, vilket kändes bra. Vi vill bredda vår målgrupp och ett sätt att göra det är med den här metoden, förklarar Billing.

Spelare delade ut kaffe

På plats vid utdelningen fanns bland annat Alexander Urbom och avstängde John Norman som delade ut kaffe till det frusna folket i kön.
Skellefteå hade drygt 4500 personer i hemmapremiären mot HV71 och derbyt mot Luleå lockade som väntat storpublik.
Senast mot Örebro hittade endast 4412 till Skellefteå Kraft Arena som har plats för 6001 besökare.
Är det ett problem att inte fler är på plats?
– Jag skulle snarare kalla det en utmaning att ha ett stort intresse för alla matcher under en lång säsong. Det är någonting vi måste jobba på. För oss är det viktigt att vi fyller arenan och det är bäst för åskådare och spelare, avslutar Billing.