Brödernas stöttande samtal till Mika: ”Olyckligt”

Att Väsby Hockey i Hockeyettan blir Brödernas Väsby IK HK har väckt mycket uppmärksamhet.

Joakim Wiklander som är vd för hamburgerkedjan Brödernas blev förvånad att det blev så starka reaktioner.

– Det är så mycket missuppfattningar, vi borde ha varit ännu tydligare, säger han.

Väsby Hockey i Hockeyettan och Brödernas Hockey i division 3 har ingått ett samarbete inför säsongen 2023/2024.

Väsby Hockey som för närvarande spelar i Allettan norra får namnet Brödernas Väsby IK HK.

– Vi var beredda på att det skulle väcka reaktioner och vi tyckte att vi var tydliga, men vi verkar ha behövt vara ännu tydligare. Vi har inte köpt någon klubb eller något klubbmärke. Vi följer 51-procentsregeln, Väsby har 51 procent. Det är två ideella föreningar som gör ett samarbete och en sammanslagning. Vi ska bygga det bästa vi kan för Stockholmshockeyn. Vi köper inte upp något lag, utan vi har börjat en resa från division 4. Väsbys logga finns kvar på tröjan och vår logga finns på tröjan. Allt har stämts av med Svenska Ishockeyförbundet, säger Joakim Wiklander.

Diskuterade med kommunen

Brödernas har fått sitt namn och varit sponsrat av hamburgerkedjan med samma namn.

Klubben är inne på sin andra säsong i seriesystemet och har spelat hemmamatcherna i Ekhallen i Gustavsberg på Värmdö, ute i skärgården öster om Stockholm.

– Vi har jobbat från noll med mycket folk som har gett mycket av sitt hjärta. Vi gick igenom division 4 obesegrat och nu leder vi division 3 ohotat. Det vi har haft problem med är att inte få några istider i Stockholmshockeyn, bland annat genom att starta ett J18-lag också. Vi har sagt till kommunen att vi vill hjälpa till att bygga en hall för konståkning och andra att utnyttja också, men så hittade vi det här samarbetet med Väsby som vi tror kan bli helt magiskt, säger Joakim Wiklander.

”Ger oss tändvätska”

Många supportrar till andra klubbar och utomstående har varit kritiska till samarbetet.

Timrå IK Supporterklubb skriver på sociala medier: ”Timrå IK Supporterklubb värnar starkt om 51 %-regeln. Vi har därför avslutat samarbetet med medlemserbjudanden med Brödernas med omedelbar verkan. Vi letar efter ett ersättande erbjudande.”

– När de får veta att det där är fel så kanske de ändrar sig. Vi sponsrar ungefär 8000 unga idrottare, allt från basket, simning, damhockey och herrhockey. Vi ser verkligen till att ungdomshockeyn ska växa. Vi kommer att vilja samarbeta med många ungdomsföreningar ute i landet. Det ger oss bara mer tändvätska att visa vår strategi och göra något bra av det här. Vi är här för att göra något riktigt bra, säger Joakim Wiklander.

Hur tror du att den här åsiktsstormen kommer att påverka hamburgerkedjan?

– Jag tror det här bara är bra för oss i långa loppet. Det finns säkert alltid någon som kommer att bojkotta oss, men samtidigt ger det här oss PR. Det kommer att lugna sig om någon vecka. Vi får visa att vi har bra mat, bra service och härlig miljö. Det är härligt att det väcker reaktioner. Vi vill göra något för hockey-Sverige, det här är perfekt och det är roligt att det händer något. Vi vill bidra till svensk hockey som är fantastisk.

Långt samtal med Mika

Mika Zibanejad som är stjärna i New York Rangers är en av delägarna i hamburgerkedjan Brödernas.

Han var med i presentationsvideon vid offentliggörandet av samarbetet och efter kritiken kände han sig tvingad gå ut och försvara sig.

– Det blev olyckligt och rörigt för Mika Zibanejad. Jag har haft ett långt samtal med honom för att se hur han kände och allt är lugnt. Det är tråkigt för Mika Zibanejad och det är tråkigt för dem som har missuppfattat det. Han är delägare i Brödernas restauranger, men har inte något att göra med några strategiska beslut i hockeyn. Han är en del av varumärket och vår marknadsföring som ett ansikte utåt, därför var han också med och spelade en match med oss mot Arboga under försäsongen. Han har sin hockeykarriär att tänka på och har inget intresse av att vara inblandad i någon annan hockeyklubb, säger Joakim Wiklander.

Väsby ansvarar fortsatt för organisation och den sportsliga delen, medan Brödernas med sitt kontaktnät ska ta hand om den kommersiella utvecklingen.

Kortsiktigt är målet att ta klivet upp och bli ett stabilt lag i Hockeyallsvenskan, på sikt vill klubben vara i SHL innan 2030.

Publisert:

LÄS VIDARE

Sportbladet – SHL

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om SHL ishockey: Avslöjandena, åsikterna, profilporträtten, djupanalyserna och listorna!