Historisk miljonsatsning på SDHL

avOscar Rickstrand

Pengar är på väg att pumpas in i svensk damhockey.

SDHL gjort klart med en historisk huvudsponsor, något DN var först med att berätta.

Avtalet ska vara värt över en miljon kronor.

– Det betyder oerhört mycket, säger SDHL:s kommersiella chef Angelica Lindeberg.

Det pågår en infekterad konflikt mellan Damkronorna och Svenska ishockeyförbundet.

Samtidigt tar SDHL, den inhemska högstaligan, steg framåt. I fredags blev det klart att tv-jättarna SVT och C More storsatsar på ligan och sänder nästan 200 matcher under kommande säsong.

Nu kommer nästa stora nyhet, som DN avslöjade redan på söndagskvällen.

Avtal värt minst en miljon

För första gången någonsin har SDHL gjort klart med en huvudsponsor: DHL.

Avtalet mellan företaget och SDHL ska vara värt ett sjusiffrigt belopp, det vill säga minst en miljon kronor.

Angelica Lindberg, ligans kommersiella chef, säger att en huvudsponsor skulle göra under för SDHL.

– Att för första gången ha en huvudsponsor som verkligen satsar på damhockeyn betyder oerhört mycket. Värdet i detta sponsorskap är väldigt stort för oss, och DHL har visat från första möte att de verkligen tror på damhockeyn och genuint vill hjälpa oss växa, säger Angelica Lindeberg i ett pressmeddelande.

På fredag, 13 september, är det premiär i SDHL.

ARTIKELN HANDLAR OM