Luftbroms kan ha orsakat flygkrasch

avEmil K Lagnelius, Anastasia Vesterberg

HOCKEY

Nya uppgifter om tragedin i Ryssland

Foto: AP

Ett mänskligt misstag kan ha varit orsaken till Stefan Livs död.

Enligt tidningen Moskovskij Komsomolets glömde piloten att koppla ur luftbromsen, vilket gjorde att planet inte fick tillräcklig höjd och kraschade in i en radiomast.

– Ser man rent statistiskt beror flygolyckor till 80 procent på mänskliga faktorer, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll till Sportbladet.

Foto: AP

Av de 45 personer som flög med Jak 42-planet förra onsdagen är det bara besättningsmannen Aleksander Sizov som har överlevt.

Hela hockeylaget Lokomotiv Jaroslavl – inklusive Stefan Liv – omkom i katastrofen.

Nu har de första uppgifterna om hur olyckan kunde inträffa läckt ut.

– Haverikommissionen har fastslagit att planet satte iväg för att lyfta med luftbromsen i, hävdar en flygindustrikälla "nära utredarna" till tidningen Moskovskij Komsomolet.

Ska inte få flyga

Strax före start ska kapten (förstepiloten) Andrej Solomentsev ha känt sig sjuk och lagt över ansvaret på styrman (andrepiloten) Igor Shevilov.

Denne ska då ha glömt att koppla ur luftbromsen. Konsekvensen: Planet fick inte tillräckligt med fart och höjd, vilket innebar att planet brakade rakt in i en radiomast.

– Det finns ”speed brakes” som sitter på vingarna. De gör att planet tappar farten och motorerna har ingen chans att övermanna dem, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll till Sportbladet.

”Planet borde aldrig ha lyft”

I en tidigare version på Sportbladet skrev vi felaktigt att det handlade om handbromsen.

– Man använder inte handbroms på ett flygplan, det enda man använder är parkeringsbroms. Men det går inte att ta sig ut från plattan ens om man har parkeringsbromsen låst, säger Hans Kjäll.

Enligt Kjäll borde planet aldrig ha lyft om kaptenen var sjuk.

– Om en av piloterna blir sjuk under flygning ska den andre kunna ta över och både flyga och landa planet. Om nu kaptenen blev sjuk innan man hade kommit upp i luften skulle de direkt ha avbrutit flygningen. Det är regelvidrigt att starta med en som känner sig dålig.

Vill inte skylla på besättningen

Aleksander Sizov – den ende överlevande – är flygingenjör i grunden och befann sig i cockpit i egenskap av flygmekaniker.

Han kunde ha räddat planet från katastrofen, men hann inte ingripa. Enligt Moskovskij Komsomolets blinkade knappen som visade att luftbromsen var i, men ingen noterade det.

Haverikommissionen vill dock inte ”av etiska skäl” skylla tragedin på besättningen eftersom de också föll offer i olyckan.

Enligt Moskovskij Komsomolets har piloter rätt till tre dagars sjukfrånvaro i månaden, men oftast får de bara en tablett och tvingas jobba ändå.

ARTIKELN HANDLAR OM

KHL