JVM-basen om stora succén: "Helt otroligt"

HOCKEY

Publikrekordet redan slagits två gånger

Foto: Svenska fans gör vågen under Juniorkronornas 10-0-seger mot Norge. Foto: Bildbyrån.

Två gånger har publikrekordet för juniorhockey i Sverige slagits – och fler rekord är på gång.

Junior-VM i Malmö har blivit en jättesuccé.

– Det går så bra nu så det är helt otroligt, säger JVM-generalen Mikael Haglund som dock inte räknar med någon stor ekonomisk vinst.

Kontrasten mot de två VM-turneringarna i Globen, som ledde till ett präktigt ekonomiskt fiasko, är slående.

I Malmö fylls läktarna av en entusiastisk publik bestående av många barnfamiljer och hockeyungdomar. Stämningen och trycket är enormt.

– Det är som en sjätte utespelare, sade NHL-forwarden Elias Lindholm efter en match.

"Rörd till tårar"

Sveriges tre första matcher har varit utsålda, eller näst intill, och alla dragit över 11 000 åskådare.

– Man är rörd till tårar. I takt med att Sverige vinner så kommer folk hit och vi säljer hundratals biljetter på nätterna när folk egentligen borde sova, säger Haglund.

Till nyårsaftons match mot Ryssland var ungefär 10 500 biljetter sålda på måndagseftermiddagen. Finalen är utsåld sedan länge och den semifinal som Sverige eventuellt spelar är snart slutsåld.

TT: Vad är förklaringen?

– Hockeyn i sig är det viktigaste. Det är en glad ishockey där de bjuder på sig själva, det är snabbt och tekniskt. Sedan har vi vänt oss till barnfamiljer och ungdomslag och det är dem vi har fått hit.

Ännu ett rekord

Efter fyra dagars spel hade sammanlagt 55 581 åskådare sett matcherna. JVM-rekordet i Sverige är från Leksand/Mora 2007 (63 500) – en siffra som kommer att slås på nyårsafton.

Arrangörerna har byggt succén på billiga biljettpriser, 100–300 kronor för två matcher per dag, vilket gjort att också andra matcher än Sveriges är välbesökta. Förlustsiffrorna för de två VM-turneringarna i Globen är ännu inte helt klara, senaste prognosen visar på 19 miljoner back.

Någon ekonomisk succé räknar dock inte Haglund med.

– Det har aldrig varit tanken. Vi vill att det ska gå runt och att det ska vara en folkfest. Det har varit syftet. Och jag vet redan att vi går runt, den gränsen passerade vi på 82 000 sålda biljetter och jag hoppas vi kan landa någonstans mellan 86 000 och 90 000.

ARTIKELN HANDLAR OM