Ishockeyförbundet har anmälts till KO

HOCKEY

"Kan röra sig om vilseledande marknadsföring"

Emma Eliasson är ansiktet utåt i marknadsföringen inför Damkronornas landskamp i Luleå nästa vecka.

Men Luleå-kaptenen är petad ur truppen – och nu har Ishockeyförbundet anmälts till Konsumentombudsmannen, KO, av en privatperson.

– Att spelare ej blivit uttagna betyder inte att vi ändrar i marknadsföringen, skriver Anna Nordkvist, marknadschef på förbundet, i ett sms.

Foto: Damkronornas landskamp marknadsförs med en bild på petade Emma Eliasson.

Emma Eliasson utsågs i år, efter att ha lett sitt Luleå till SM-guld, till Sveriges bästa back men efter att ha hamnat i bråk med förbundskaptenen Leif Boork står hon nu utanför den svenska truppen.

– Alla diskussioner går till en gräns, kliver man över den gränsen är det väldigt svårt att komma tillbaka, har förbundskaptenen tidigare sagt till Sportbladet.

När Damkronorna nu ska spela landskamp mot Finland i Eliassons hemmaarena med klubblaget, har Svenska ishockeyförbundet valt att använda Luleå-kaptenen som ansiktet utåt i sin marknadsföring inför matchen.

"Används för att locka publik"

Det har fått en privatperson att ilskna så pass att han har anmält förbundet till Konsumentombudsmannen, KO.

”Svenska Ishockeyförbundet använder Luleåspelaren och Sveriges bästa back Emma Eliasson på affischen för att locka publik inför Damkronornas match i Luleå”, skriver mannen i anmälan.

Och enligt Hans Lundin, presschef på Konsumentverket, kan det handla om vilseledande marknadsföring.

– Det skulle kunna röra sig om vilseledande marknadsföring. Nu tvingas vi prioritera hårt bland alla de tusentals anmälningar som kommer in varje år så det är inte säkert att just den här anmälan kommer att leda till någon åtgärd från vår sida, säger Lundin till Expressen.

"Vi ändrar inte"

På förbundet menar man dock att det inte alls handlar om att locka publik med en oärlig baktanke, utan om att marknadsföringsarbetet inför en landskamp börjar långt före trupputtagningar.

– I det här fallet så arrangerar vi en match tillsammans med Luleå Hockey och biljettförsäljning och marknadsföring startar långt innan laget tas ut. Vi har inte tidigare ändrat några affischer och det har hänt att spelare som varit med i marknadsföring ej blivit uttagna, blivit skadade eller fått förhinder, men det betyder inte att vi ändrar marknadsföringen, skriver Anna Nordkvist, marknadschef på förbundet, i ett sms till Sportbladet.

Om det blir ändring fram över kan hon inte svara på.

– Vi får se om vi ska göra annorlunda i framtiden, skriver Nordkvist.

Damkronorna möter Finland i Coop Norrbotten Arena den 1 september. I den svenska truppen är det bara Johanna Fällman som till vardags spelar i mästarlaget Luleå.

ARTIKELN HANDLAR OM